Volg ons op:

Twitter Updates

Waar belasting betalen?

Nederland heeft verdragen gesloten met ongeveer 100 landen. In de opstelling kunt u nazien waar u belasting zou moeten betalen als niet-ingezetene. Of dit land daadwerkelijk gaat heffen, hangt af van lokale wetgeving. De opstelling is gemaakt door de Belastingdienst en kan dus in uw situatie anders uitpakken. Belangrijk hierbij zijn jurisprudentie, Europese wetgeving, aanvullende verdragen, etc.

Sri Lanka

Geschiedenis verdrag Inwerkingtreding Van toepassing m.i.v. Overgangsrecht
24 januari 1984 1 januari 1985
Soort inkomsten NL LKA Opmerkingen
Box I Loon loon 15, lid 1   Als NL werkland is, tenzij 183-dagenbepaling (tijdvak: 12 maanden) zie art.15 lid 2.
beloning directeur/commissaris/e.d. 16, lid 1 en protocol XVII   Omschrijving bestuurder/commissaris Protocol art XVII
beloning overheid m.u.v overheidsbedrijf 19, lid 1   Tenzij diensten in LKA worden verricht door een inwoner met de LKA nationaliteit of door een in LKA lokaal aangeworven
artiesten en sporters 17, lid 1   Uitzondering bij overeenkomsten van korte duur (< 3 maanden) ziet NL af van heffingsrecht.
personeel aan boord van vliegtuigen, schepen in internationaal verkeer   15, lid 3
hoogleraren en docenten   20 Maximaal twee jaar voor onderwijs/wetenschappelijk onderzoek tenzij onderzoek niet verricht in algemeen belang
studenten en in opleiding zijnde personen   21 Mits betalingen uit bronnen buiten NL. Voor specifieke voorwaarden: zie verdrag
Pensioen en lijfrente Definitie lijfrente→ art. 18 lid 3 publiekrechtelijk pensioen 19, lid 2   Tenzij inwoner en onderdaan van LKA