Actueel fiscaal nieuws over Corona

print sitemap zoeken disclaimer contact

Vacatures
U bevindt zich hier : Kennisbank Omzetbelasting BTW en administratieve verplichtingen

BTW en administratieve verplichtingen

Veel ondernemers zijn ook BTW-ondernemer. Als BTW-ondernemer heeft u vele administratieve verplichtingen, in dit artikel een weergave van de formaliteiten. De administratie moet op elk moment volledig en juist zijn, en daarnaast eenvoudig bereikbaar en benaderbaar. Ook moet u de informatie (op papier en digitaal) bewaren gedurende 7 jaar. Doet u dit niet of niet volledig, dan kunt u bij een boekenonderzoek problemen met de Belastingdienst verwachten.

Maandelijks of per kwartaal BTW-aangifte

Een BTW-ondernemer moet eens per maand of kwartaal aangifte doen voor de omzetbelasting. Als de omzet per jaar lager is dan € 20.000, dan mag u per jaar aangifte doen. Soms hoeft u helemaal geen aangifte te doen, u moet dan een beroep doen op de kleine ondernemersregeling.

Verplichting voor BTW-ondernemers

Voor ondernemers gelden er enkele speciale verplichtingen. De belangrijkste informatie welke altijd beschikbaar moet zijn is:

  1. Omzet facturen (uitgaande);
  2. Kosten facturen (inkomende);
  3. Informatie omtrent invoer van goederen;
  4. Informatie omtrent uitvoer van goederen;
  5. Informatie over grensoverschrijdende diensten of leveringen;
  6. Aantekeningen welke met bovenstaande feiten samenhangen (bij de stukken en op chronologische / genummerde volgorde per aangifte tijdvak).

De volgende informatie aangaande bovenstaande moet - gedurende tenminste 7 jaar - worden bewaard (op papier en digitaal, maak ook een kopie / backup):

  1. Voorraadadministratie;
  2. Loonadministratie;
  3. Debiteurenadministratie;
  4. Crediteurenadministratie;
  5. Grootboek;
  6. In- en verkoopboek;
  7. Gegevens van derden aangaande administratie;
  8. Informatie aangaande onroerende zaken (10 jaar bewaren).

Vragen over BTW-verplichtingen

Als u vragen of opmerkingen heeft aangaande uw administratie of een boekenonderzoek, dan kunt u altijd eens een gesprek met ons inplannen. Als een ondernemer niet voldoet aan de administratieplicht, dan kan de bewijslast worden omgekeerd, dit kan veel problemen veroorzaken. Ook is de administratie soms niet meer aanwezig (verbrand, verdwenen, gestolen, etc.), dit risico komt volgens vaste jurisprudentie voor rekening van de ondernemer.

Vragen over administratieplicht of problemen bij boekenonderzoek?

Vul uw naam en telefoonnummer in en wij nemen contact met u op.


Meer weten van btw en administratieve verplichtingen



Auteur(s) van btw en administratieve verplichtingen


mr. D.J.B. Jongbloed Dennis).
Fiscaal Jurist, DGA

088 027 00 00
d.jongbloed@jongbloed.tv

Jongbloed Fiscaal Juristen N.V.
Marthalaan 5
7511 AZ Enschede
, Overijssel

A. Hof RB Arjan).
Register Belastingadviseur ,

088 027 00 00
a.hof@jongbloed.tv


Jongbloed Fiscaal Juristen N.V.
Marthalaan 5
7511 AZ Enschede
, Overijssel

Laatste update : 06-03-2020
Dit artikel (of blog of voorbeeldovereenkomst) is met aandacht en zorgvuldigheid geschreven, maar bevat informatie van algemene en informatieve aard. De informatie in dit artikel kan, afhankelijk van de omstandigheden van uw specifieke geval, niet of verminderd van toepassing zijn. De informatie in dit artikel dient derhalve niet als fiscaal/juridisch advies te worden beschouwd. Jongbloed Fiscaal Juristen N.V. en of haar vestingen/ deelnemingen aanvaarden dan ook geen enkele aansprakelijkheid voor de gevolgen van het gebruik van de informatie uit het artikel.

Deel deze pagina

U bevindt zich hier : Kennisbank Omzetbelasting BTW en administratieve verplichtingen

Jongbloed Fiscaal Juristen - Disclaimer - Zoeken - Sitemap