Volg ons op:

U bevindt zich hier : Fiscale tips Auto van de zaak Rechtspraak Kilometeradministratie achteraf opstellen


Fiscale tips

Twitter Updates

Kilometeradministratie achteraf opstellen

Rechters mogen soms naar leuke zaken kijken. Een achteraf opgestelde kilometeradministratie wordt door de inspecteur en de rechter niet geaccepteerd.

De procedure over de kilometeradministratie

Een DGA (directeur-grootaandeelhouder) rijdt een auto van de zaak zonder bijtelling. Bij een boekenonderzoek bij de B.V. wordt geconstateerd dat er geen kilometeradministratie is bijgehouden. Gevolg is een naheffingsaanslag loonheffing van ruim € 10.000 bij de B.V. (met een verzuimboete van € 500 en ongeveer € 2.000 heffingsrente). In de bezwaarfase komt de DGA met een kilometeradministratie. De kilometeradministratie wordt niet geaccepteerd en partijen gaan naar de rechter. Voordat de procedure begint, herziet de inspecteur (ambtshalve) de aanslag omdat de cataloguswaarde lager blijkt te zijn.

De rechter stelt dat de B.V. (feitelijk de DGA) niet overtuigend (achteraf) heeft aangetoond dat er minder dan 500 kilometer (op jaarbasis) met de auto van de zaak is gereden. De kilometeradministratie is achteraf - op basis van een agenda - opgesteld.

De boete wordt opgelegd naar een relatief laag bedrag / percentage, namelijk 5% (artikel 67c AWR / artikel 24a lid 3d BBB), in de huidige tijd zal de boete hoger worden vastgesteld.

Reden waarom de kilometeradministratie wordt verworpen

De inspecteur is van mening dat de kilometeradministratie niet kan kloppen omdat voor een rit van 43 kilometer in de administratie 430 kilometer is opgenomen, daarnaast is er nog een rit met een onjuist aantal kilometers. Daarnaast zijn er een aantal bekeuringen (snelheidsovertredingen) opgelegd die niet in de administratie zijn terug te vinden (locatie klopt niet).

Beoordeling fiscaal jurist

De wet (artikel 13bis eerste en tweede lid wet Loonheffing) stelt eenvoudig hoe het werkt met een auto van de zaak. Er moet een bijtelling worden toegepast, tenzij ... Er hoeft geen bijtelling te worden toegepast indien uit een rittenregistratie of anderszins blijkt dat de auto op kalenderjaarbasis voor niet meer dan 500 kilometer voor privédoeleinden wordt gebruikt. In artikel 3.13 uitvoeringsregeling loonbelasting 2011 staat dan hoe een rittenregistratie eruit moet zien. Hierin moet worden opgenomen:

In deze casus stonden er in de digitale agenda geen kilometerstanden en daarnaast stonden er fouten in de verstrekte kilometeradministratie. Hiermee wordt niet overtuigend aangetoond dat er niet privé met de auto van de zaak is gereden.

Conclusie is dat een agenda wel kan werken als basis voor een kilometeradministratie, edoch dan moeten hierin wel de kilometers worden opgeschreven en is het van belang dat de administratie sluit met overige data zoals:

Er wordt nog wel een proceskostenvergoeding verstrekt aan de B.V., de reden hiervoor is logisch. Als hoofdregel geldt dat, indien een belanghebbende bij de rechtbank in beroep is gekomen en het bestreden besluit niet in stand kan blijven, het bestuursorgaan in de kosten van het geding voor de rechtbank wordt veroordeeld (vgl. Hoge Raad 20 december 1995, nr. 30 728). Dit ongeacht of het bestuursorgaan een verwijt kan worden gemaakt (vgl. Hoge Raad 24 augustus 1995, nr. 30 416). De rechtbank ziet geen aanleiding in het voorliggende geval van die hoofdregel af te wijken. In dit geval wordt de belastingplichtige voor de hoofdzaak (bijtelling) in het ongelijk gesteld, edoch voor de ambtshalve vermindering wordt de belastingplichtige in het gelijk gesteld, de vergoeding bedraagt zo'n € 1.000.

Bron

Rechtbank Gelderland d.d. 6 augustus 2013. 


Meer weten van kilometeradministratie achteraf opstellen



Auteur(s) van kilometeradministratie achteraf opstellen


mr. D.J.B. Jongbloed Dennis).
Fiscaal Jurist, DGA

088 027 00 00
d.jongbloed@jongbloed.tv


Jongbloed Fiscaal Juristen N.V.
Marthalaan 5
7511 AZ Enschede
, Overijssel

Artikel datum : 08-08-2013 | Artikel laatst gewijzigd :

© 2018 Jongbloed Fiscaal Juristen