Beperking van de bijtelling
De fiscale bijtelling voor de werknemer kan worden beperkt door:
- minder dan 500 privékilometers per jaar;
- eigen bijdrage van de werknemer aan de werkgever;
- het voor een gedeelte van het jaar ter beschikking hebben van de auto van de zaak;
- gebruik van de auto van de werkgever door meerdere werknemers.
- kiezen voor een milieu bewuste auto, soms 0%, 14% of 20% bijtelling
Eindheffing benzine en dieselauto (fossiele brandstof) vanaf 2027
In het klimaatpakket (25 april 2025) (kamerbrief 1 en kamerbrief 2) is een voorstel op tafel gekomen (goedkeuring ministerraad) dat niet elektrische auto's veel duurder worden. Het voorstel is dat met ingang van 2027 voor nieuwe auto's van de zaak (met verbrandingsmotor) door de werkgever een extra eindheffing moet worden betaald naast de reguliere loonheffing die de werknemer moet betalen (bij privé gebruik). Deze regeling geldt niet voor auto's die op waterstof of op een batterij rijden of voor brandstof auto's die voor minder dan 500 kilometer privé worden gebruikt. Bestelauto's vallen ook vaak buiten deze nieuwe regeling. De regeling geldt alleen voor werkgevers, dus niet voor eigenaren van een eenmanszaak of VOF. Het tarief is 52% van de bijtelling, bij een auto van € 50.000 derhalve 22% x 52% x 52.000 = € 5.720 eindheffing per jaar (die niet op de werknemer mag worden verhaald). De regeling zal in het belastingplan 2026 worden uitgewerkt.
Aanpassing youngtimer regeling 2027
Vermoedelijk zal in één adem met bovenstaande maatregel ook de youngtimer regeling worden aangepast.
Ad 1. Minder dan 500 kilometer privé rijden
Indien minder dan 500 privékilometers per jaar worden afgelegd, vindt er geen bijtelling plaats. Een sluitende kilometeradministratie in combinatie met een agenda dient door de berijder te kunnen worden overlegd. U moet een verklaring bij de Belastingdienst aanvragen.
Ad 2. Eigen bijdrage
Een vergoeding van de werknemer aan de werkgever voor het privégebruik van de auto van de zaak kan rechtstreeks in mindering worden gebracht op de bijtelling tot ten hoogste het bedrag van de bijtelling. De eigen bijdrage dient dan wel daadwerkelijk door de werknemer aan de werkgever betaald te worden. Indien de bijdrage via de salarisadministratie wordt verrekend, moet deze wel van het netto-loon worden ingehouden (uitspraak Hof Den Haag, 26 april 1996). Als door de werknemer een bijdrage wordt betaald omdat de werknemer een duurdere auto ter beschikking heeft (of extra accessoires zijn aangeschaft), dient de eigen bijdrage te worden toegerekend aan:
- zakelijk gebruik;
- woon- / werkverkeer;
- privégebruik;
- het deel dat betrekking heeft op woon- / werkverkeer kan leiden tot de toepassing van het reiskostenforfait. Alleen het deel dat betrekking heeft op het privégebruik kan worden afgetrokken van de bijtelling.
In een arrest van de Hoge Raad d.d. 13 augustus 2010 is uitgemaakt dat een eigen bijdrage voor een dure leaseauto niet in mindering mag worden gebracht op een bijtelling. De Belastingdienst zal waarschijnlijk massaal correcties gaan opleggen in 2010 en 2011.
Indien de werknemer een deel van de aanschafprijs (bijdrage ineens) zou betalen, moet deze bijdrage verdeeld worden over de vermoedelijke gebruiksduur van de auto.
Ad 3. Auto gedurende gedeelte van het jaar
De bijtelling moet tijdsevenredig worden toegepast. Indien de werknemer de auto als gevolg van ziekte of vakantie niet ter beschikking heeft, hoeft over deze periode geen bijtelling plaats te vinden. De werkgever en werknemer dienen gezamenlijk schriftelijk vast te leggen over welke periode dat betrekking heeft. De auto en autosleutels moeten daadwerkelijk ingeleverd zijn bij de werkgever.
Ad 4. Meerdere werknemers
Wanneer een auto van de zaak aan meerdere werknemers privé ter beschikking wordt gesteld, zal de fiscus een bijtelling opleggen aan diegene die als berijder is geregistreerd. Om de bijtelling naar rato te verdelen, moet een nauwkeurige kilometerregistratie worden gevoerd.
Ad.5 Milieu bewuste auto
Zie ander artikel op deze site.
Meer weten van beperken bijtelling
- Geen bijtelling zonder kilometeradministratie
- Bijtelling als auto ter beschikking wordt gesteld
- Prive gebruik bij 24 uurs dienst
- Auto van relatie en niet van werkgever
- Boete bij naheffing bijtelling
- Geen bijtelling geen aftrek eigen bijdrage
- Youngtimer en bijtelling
- Geen bijtelling auto van de zaak tijdens coronaperiode
- Auto van de zaak en corona
- Vereisten rittenregistratie
- Auto als dividenduitkering
- Bijtelling auto ZZPer
- Deelauto en belastingen
- Dividenduitkering auto tegen lage prijs