Bijtelling auto van de zaak
De regeling voor de auto van de zaak wordt steeds eenvoudiger. In dit artikel een opstelling.
Bijtelling 2015 tot en met 2022
Uitstoot CO2 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 |
0 gram |
4% |
4% |
4% |
4% |
4% |
8% | 12% | 16% |
1-50 gram |
7% |
15% |
22% |
22% |
22% |
22% | 22% | 22% |
51-82 gram |
14% |
21% |
22% |
22% |
22% |
22% | 22% | 22% |
83 - 106 gram |
20% |
21% |
22% |
22% |
22% |
22% | 22% | 22% |
107-110 gram |
20% |
25% |
22% |
22% |
22% |
22% | 22% | 22% |
vanaf 110 gram |
25% |
25% |
22% |
22% |
22% |
22% | 22% | 22% |
Max Catalogusprijs (1) | 45.000 | 40.000 | 40.000 |
- (1) voor auto's op waterstof en/of auto's op die volledig op elektrisch rijden (met zonnepannelen) kunnen gebruik maken van gunstige regeling, lage bijtelling (8% / 12%) zonder maximale cataloguswaarde.
- Volledig elektrische auto's blijven voordelig (geen MRB / geen BPM / lage bijtelling), lage bijtelling is tot maximum cataloguswaarde, daarboven geldt het hogere percentage.
- Plug in hybrides worden behandeld als normale auto's (dus geen fiscale voordelen meer).
Het tarief van 4% voor elektrische auto's zal gelden voor de eerste € 50.000 van de aanschafwaarde (mits volledig elektrische auto), over hogere aanschafwaarde is dan 22% verschuldigd.
Bijtelling 2019 tot en met 2025
Als het klimaatakkoord wordt goedgekeurd dan wordt de bijtelling voor elektrische auto's minder gunstig. Deze wordt dan als volgt
- 2019: 4% (begrenzing 50.000 euro)
- 2020: 8% (begrenzing 45.000 euro)
- 2021: 12% (begrenzing 40.000 euro)
- 2022: 16% (begrenzing 40.000 euro)
- 2023: 16% (begrenzing 40.000 euro)
- 2024: 16% (begrenzing 40.000 euro)
- 2025: 17% (begrenzing 40.000 euro)
MRB
- De motorrijtuigenbelasting voor reguliere personenauto's wordt per 2017 met gemiddeld 2% verlaagd.
- Voor de meest vervuilende dieselpersonenauto's en dieselbestelauto's wordt per 2019 de MRB juist met 15% verhoogd.
- Voor elektrische auto's blijft het nihiltarief van toepassing.
- Voor hybride auto's geldt per 2016 het halftarief tot en met 2020.
BPM
- De BPM wordt geleidelijk tot 2020 verlaagd met gemiddeld 12%.
- De CO2-afhankelijkheid wordt verminderd door de vaste voet in het BPM-tarief te verhogen van € 175 naar € 350 en het CO2-afhankelijke deel te verlagen.
- Voor hybride auto's wordt een afzonderlijke BPM-tabel ingevoerd.
Het autokostenforfait: de bijtelling
- De bijtelling wordt minder CO2-afhankelijk.
- Er gaat één nieuw algemeen bijtellingstarief gelden van 22%.
- Nulemissieauto's / elektrische auto's behouden een bijtellingstarief van 4%; vanaf 2019 alleen nog zover de catalogusprijs maximaal € 50.000 bedraagt.
- Voor hybride auto's gaat een percentage gelden: 22% vanaf 2017.
Samengevat per soort auto komt dit neer op het volgende
De nulemissie-auto / de elektrische auto
- Bijtelling 4%; vanaf 2019 alleen nog voor auto's met cataloguswaarde van hoogstens € 50.000.
- Behouden vrijstelling MRB.
- Behouden vrijstelling BPM.
De hybride auto
- Bijtelling wordt verhoogd tot zelfde tarief als reguliere auto.
- MRB wordt verhoogd.
- BPM wordt verhoogd.
De reguliere auto
- Bijtelling gaat omlaag van 25% naar 22%.
- MRB gaat omlaag, behoudens voor vervuilende dieselauto's, deze worden duurder.
- BPM gaat omlaag, met name voor zuinige auto's.
Bron autobrief 2.0
Wetsvoorstel 32.800 autobrief.
Wetsvoorstel autobrief aangenomen door Tweede Kamer d.d 12 april 2016.
Meer weten van bijtelling 2017-2020
Auteur(s) van bijtelling 2017-2020
mr. drs. S. van den Elst
(Sanne). Jongbloed Fiscaal Juristen N.V. |