Actueel fiscaal nieuws over Corona

print sitemap zoeken disclaimer contact

Vacatures
U bevindt zich hier :Jongbloed Fiscaal Juristen Fiscale tips Auto van de zaak Bijtelling 2017-2020

Bijtelling auto van de zaak

De regeling voor de auto van de zaak wordt steeds eenvoudiger. In dit artikel een opstelling.

 

Bijtelling 2015 tot en met 2022

Uitstoot CO2  2015  2016 2017  2018  2019   2020  2021 2022 

 0 gram

4% 

4% 

4% 

4% 

4% 

 8%  12%  16%

 1-50 gram

7% 

15% 

22% 

22% 

22% 

 22%  22%  22%

 51-82 gram

14% 

21% 

22% 

22% 

22% 

 22%  22%  22%

 83 - 106 gram

20% 

21% 

22% 

22% 

22% 

 22%  22%  22%

 107-110 gram

20%

25% 

22% 

22% 

22% 

 22%  22%  22%

 vanaf 110 gram

25% 

25% 

22% 

22% 

22% 

 22%  22%  22%
 Max Catalogusprijs (1)            45.000  40.000  40.000

  • (1) voor auto's op waterstof en/of auto's op die volledig op elektrisch rijden (met zonnepannelen) kunnen gebruik maken van gunstige regeling, lage bijtelling (8% / 12%) zonder maximale cataloguswaarde. 
  • Volledig elektrische auto's blijven voordelig (geen MRB / geen BPM / lage bijtelling), lage bijtelling is tot maximum cataloguswaarde, daarboven geldt het hogere percentage.
  • Plug in hybrides worden behandeld als normale auto's (dus geen fiscale voordelen meer).

Het tarief van 4% voor elektrische auto's zal gelden voor de eerste € 50.000 van de aanschafwaarde (mits volledig elektrische auto), over hogere aanschafwaarde is dan 22% verschuldigd.

Bijtelling 2019 tot en met 2025

Als het klimaatakkoord wordt goedgekeurd dan wordt de bijtelling voor elektrische auto's minder gunstig. Deze wordt dan als volgt

  • 2019: 4% (begrenzing 50.000 euro)
  • 2020: 8% (begrenzing 45.000 euro)
  • 2021: 12% (begrenzing 40.000 euro)
  • 2022: 16% (begrenzing 40.000 euro)
  • 2023: 16% (begrenzing 40.000 euro)
  • 2024: 16% (begrenzing 40.000 euro)
  • 2025: 17% (begrenzing 40.000 euro)

MRB

  • De motorrijtuigenbelasting voor reguliere personenauto's wordt per 2017 met gemiddeld 2% verlaagd.
  • Voor de meest vervuilende dieselpersonenauto's en dieselbestelauto's wordt per 2019 de MRB juist met 15% verhoogd.
  • Voor elektrische auto's blijft het nihiltarief van toepassing.
  • Voor hybride auto's geldt per 2016 het halftarief tot en met 2020.

BPM

  • De BPM wordt geleidelijk tot 2020 verlaagd met gemiddeld 12%.
  • De CO2-afhankelijkheid wordt verminderd door de vaste voet in het BPM-tarief te verhogen van € 175 naar € 350 en het CO2-afhankelijke deel te verlagen.
  • Voor hybride auto's wordt een afzonderlijke BPM-tabel ingevoerd.

Het autokostenforfait: de bijtelling

  • De bijtelling wordt minder CO2-afhankelijk.
  • Er gaat één nieuw algemeen bijtellingstarief gelden van 22%.
  • Nulemissieauto's / elektrische auto's behouden een bijtellingstarief van 4%; vanaf 2019 alleen nog zover de catalogusprijs maximaal € 50.000 bedraagt.
  • Voor hybride auto's gaat een percentage gelden: 22% vanaf 2017.

Samengevat per soort auto komt dit neer op het volgende

De nulemissie-auto / de elektrische auto

  • Bijtelling 4%; vanaf 2019 alleen nog voor auto's met cataloguswaarde van hoogstens € 50.000.
  • Behouden vrijstelling MRB.
  • Behouden vrijstelling BPM.

De hybride auto

  • Bijtelling wordt verhoogd tot zelfde tarief als reguliere auto.
  • MRB wordt verhoogd.
  • BPM wordt verhoogd.

De reguliere auto

  • Bijtelling gaat omlaag van 25% naar 22%.
  • MRB gaat omlaag, behoudens voor vervuilende dieselauto's, deze worden duurder.
  • BPM gaat omlaag, met name voor zuinige auto's.

Bron autobrief 2.0

Wetsvoorstel 32.800 autobrief.

Wetsvoorstel autobrief aangenomen door Tweede Kamer d.d 12 april 2016.


Meer weten van bijtelling 2017-2020



Auteur(s) van bijtelling 2017-2020


mr. S. van den Elst (Sanne).
Fiscaal jurist,

088 027 00 00
s.vandenelst@jongbloed.tv


Jongbloed Fiscaal Juristen N.V.
Marthalaan 5
7511 AZ Enschede
, Overijssel

Deel deze pagina

U bevindt zich hier : Fiscale tips Auto van de zaak Bijtelling 2017-2020

Jongbloed Fiscaal Juristen - Disclaimer - Zoeken - Sitemap