Volg ons op:

Twitter Updates

Bijtelling 2017 en daarna

Per brief van 19 juni 2015 heeft de Staatssecretaris van Financiën de hoofdlijnen geschetst van het fiscaal autobeleid voor de komende jaren. Op 5 juli 2016 is de Eerste Kamer akkoord gegaan met deze autobrief. Hiermee is het duidelijk wat er met de auto van de zaak gaat gebeuren vanaf 2017. De regeling is eenvoudig, de bijtelling is altijd 22% en voor volledig elektrische auto's 4%.

Bijtelling 2015 tot en met 2019

Uitstoot CO2  2015  2016 2017  2018  2019 

 0 gram

4% 

4% 

4% 

4% 

4% 

 1-50 gram

7% 

15% 

22% 

22% 

22% 

 51-82 gram

14% 

21% 

22% 

22% 

22% 

 83 - 106 gram

20% 

21% 

22% 

22% 

22% 

 107-110 gram

20%

25% 

22% 

22% 

22% 

 vanaf 110 gram

25% 

25% 

22% 

22% 

22% 

Conclusie: volledig elektrische auto's blijven voordelig (geen MRB / geen BPM / lage bijtelling) en plug in hybrides worden in de toekomst behandeld als normale auto's (dus geen fiscale voordelen meer). Het tarief van 4% voor elektrische auto's zal gelden voor de eerste € 50.000 van de aanschafwaarde (mits volledig elektrische auto), over hogere aanschafwaarde is dan 22% verschuldigd.

MRB

BPM

Het autokostenforfait: de bijtelling

Samengevat per soort auto komt dit neer op het volgende

De nulemissie-auto / de elektrische auto

De hybride auto

De reguliere auto

Bron autobrief 2.0

Wetsvoorstel 32.800 autobrief.

Wetsvoorstel autobrief aangenomen door Tweede Kamer d.d 12 april 2016.


Meer weten van bijtelling 2017-2020



Auteur(s) van bijtelling 2017-2020


mr. drs. S. van den Elst (Sanne).
Fiscaal Jurist / Fiscaal econoom,

s.vandenelst@jongbloed.tv


Jongbloed Fiscaal Juristen N.V.
Marthalaan 5
7511 AZ Enschede
, Overijssel

Artikel datum : 22-06-2015 | Artikel laatst gewijzigd : 17-02-2017

© 2018 Jongbloed Fiscaal Juristen