Milieuvriendelijke auto en bijtelling
Als u een auto van de zaak (werkgever) rijdt, moet u 25% van de cataloguswaarde bij uw inkomen tellen. Voor milieuvriendelijke auto's geldt sinds 2008 een lager percentage, namelijk 14%. Sinds 2009 geldt een tussencategorie voor redelijk schone auto's van 20%. Vanaf 2010 geldt voor elektrische auto's (gedurende 2 jaar) een bijtellingspercentage van 10%, recentelijk is uitgelekt dat dit percentage wellicht wordt verlaagd tot 0%.
Procedure over bijtelling elektrische auto
De laatste jaren wordt het bijtellingspercentage voor elektrische auto's elk jaar verder verhoogd. De tariefsverhoging voor de bijtelling voor 2020 is bekend gemaakt in juni 2019. Stel nu dat Henk in mei 2019 een elektrische auto heeft besteld die in 2020 wordt geleverd. Henk dacht gebruik te kunnen maken van het lage bijtellingstarief en wordt er na het bestellen van de auto mee bekend dat het bijtellingspercentage hoger zal worden. Henk had de auto dan niet in bestelling gegeven. Henk voelt zich onrechtmatig behandeld. De Rechtbank Noord Nederland deed op 10 juli 2025 uitspraak over een dergelijke casus (ECLI:NL:RBNNE:2025:2815). Volgens de Rechtbank mag de verhoging niet nadelig uitwerken voor Henk mits hij een onomkeerbare financiele verplichting is aangegaan. Er is volgens de Rechtbank sprake van strijdigheid met de fair balance en schending van het eigendomsrecht van het EVRM.
De bijtelling voor de elektrische auto zag er de afgelopen jaren als volgt uit
| Jaar | Bijtelling | tot welke cataloguswaarde | daarboven | Wanneer percentage jaar erop bekend |
| 2018 | 4% | volledig | 19 juni 2015 Autobrief 2 | |
| 2019 | 4% | tot € 50.000 | 22% | onbekend |
| 2020 | 8% | tot € 45.000 | 22% | 28 juni 2019 |
| 2021 | 12% | tot € 40.000 | 22% | 28 juni 2019 |
| 2022 | 16% | tot € 35.000 | 22% | 21 september 2021 |
| 2023 | 16% | tot € 30.000 | 22% | 21 september 2021 |
| 2024 | 16% | tot € 30.000 | 22% | |
| 2025 | 17% | tot € 30.000 | 22% | |
| 2026 | 18% | tot € 30.000 |
Elektrische auto in 2026
In 2026 wordt er opnieuw een versobering verwacht voor de elektrische auto van de zaak. Er is vanaf dat moment meer motorrijtuigenbelasting verschuldigd (in 2025 : 25% en in 2026 70% van reguliere tarief) en de bijtelling wordt gelijk geschakeld met de benzine of hybride auto. Hoe mooi was het nog in 2019 (bijtelling elektrische auto 4%).
In 2025 was er nog een klein voordeel (tot € 30.000 was de bijtelling 17% en over meedere 22%). Vanaf 2026 wordt dit tarief dus verhoogd tot 18%. Een elektrische auto kopen in 2025 is dus nog voordelig, u kunt dan nog 5 jaar genieten van een bijtelling van 17% over de eerste € 30.000 cataloguswaarde. Ook de BPM voor elektrische auto's zal de komende periode stijgen.
Kan het nog erger? Jazeker. Er zijn plannen om de werkgever een strafheffing op te leggen als de werkgever vanaf 2027 een benzine of hybride auto zou kopen, deze extra strafheffing bedraagt bij een auto van € 50.000 ruim € 5.000 (netto) per jaar. En wie krijgt deze factuur? De werkgever via een pseudo eindheffing. Ondernemers met een eenmanszaak of VOF hebben (nog) geen last van deze nieuwe regeling. En de regeling geldt alleen voor auto's die na 1 januari 2027 op kenteken worden gezet, tenminste dat zou redelijk zijn. De aangekondigde maatregel is hier nog niet helemaal duidelijk over (met spreekt over "auto's die ter beschikking worden gesteld"). Tijdens prinsjesdag 2025 zal deze maatregel vast wel nader worden toegelicht.
Eindheffing benzine en dieselauto (fossiele brandstof) vanaf 2027
In het klimaatpakket (25 april 2025) (kamerbrief 1 en kamerbrief 2) is een voorstel op tafel gekomen (goedkeuring ministerraad) dat niet elektrische auto's veel duurder worden. Het voorstel is dat met ingang van 2027 voor nieuwe auto's van de zaak (met verbrandingsmotor) door de werkgever een extra eindheffing moet worden betaald naast de reguliere loonheffing die de werknemer moet betalen (bij privé gebruik). Deze regeling geldt niet voor auto's die op waterstof of op een batterij rijden of voor brandstof auto's die voor minder dan 500 kilometer privé worden gebruikt. Bestelauto's vallen ook vaak buiten deze nieuwe regeling. De regeling geldt alleen voor werkgevers, dus niet voor eigenaren van een eenmanszaak of VOF. Het tarief is 52% van de bijtelling, bij een auto van € 50.000 derhalve 22% x 52% x 52.000 = € 5.720 eindheffing per jaar (die niet op de werknemer mag worden verhaald). De regeling zal in het belastingplan 2026 worden uitgewerkt.
Aanpassing youngtimer regeling 2027
Vermoedelijk zal in één adem met bovenstaande maatregel ook de youngtimer regeling worden aangepast.
Bijtellingspercentage
Het wordt een oerwoud van bijtellingspercentages, hierbij een overzicht:
- Reguliere auto: 22%.
- Milieuvriendelijke auto: 20% (benzine 140 gram CO2, diesel 116 gram).
- Extra milieuvriendelijke auto: 14% (benzine 95 gram CO2, diesel 110 gram).
- Elektrische auto: 10% (wellicht 0% gedurende 2 jaar).
U heeft geen bijtelling als u (aantoonbaar) minder dan 500 privékilometers per jaar met de auto heeft gereden.
Meer weten van milieuvriendelijke auto bijtelling
- Geen bijtelling zonder kilometeradministratie
- Bijtelling als auto ter beschikking wordt gesteld
- Niet volledige kilometeradministratie
- Bijtelling bij meerder auto's
- Constructies auto van de zaak
- Bezwaar maken tegen 25% bijtelling
- Deel auto en bijtelling
- Kilometeradministratie is weg
- Laadpaal elektrische auto
- Auto van de zaak huren tijdens vakantie
