print sitemap zoeken disclaimer contact

Auto van de zaak

Advies auto van de zaak?

Vraag onze fiscaal juristen

Klik hier

Discussie over bijtelling?

Vraag vrijblijvende offerte

Klik hier

Bezwaarprocedure inzake auto van de zaak?

Vraag vrijblijvende offerte

Klik hier

Meerdere auto's van de zaak?

Vraag vrijblijvend advies

Klik hier

Milieuvriendelijke auto en bijtelling

Als u een auto van de zaak (werkgever) rijdt, moet u 25% van de cataloguswaarde bij uw inkomen tellen. Voor milieuvriendelijke auto's geldt sinds 2008 een lager percentage, namelijk 14%. Sinds 2009 geldt een tussencategorie voor redelijk schone auto's van 20%. Vanaf 2010 geldt voor elektrische auto's (gedurende 2 jaar) een bijtellingspercentage van 10%, recentelijk is uitgelekt dat dit percentage wellicht wordt verlaagd tot 0%.

Elektrische auto in 2026

In 2026 wordt er opnieuw een versobering verwacht voor de elektrische auto van de zaak. Er is vanaf dat moment meer motorrijtuigenbelasting verschuldigd (in 2025 : 25% en in 2026 70% van reguliere tarief) en de bijtelling wordt gelijk geschakeld met de benzine of hybride auto. Hoe mooi was het nog in 2019 (bijtelling elektrische auto 4%).

In 2025 was er nog een klein voordeel (tot € 30.000 was de bijtelling 17% en over meedere 22%). Vanaf 2026 vallen elektrische auto's dus onder het reguliere tarief van 22%. Een elektrische auto kopen in 2025 is dus nog voordelig, u kunt dan nog 5 jaar genieten van een bijtelling van 17% over de eerste € 30.000 cataloguswaarde. Ook de BPM voor elektrische auto's zal de komende periode stijgen.

Kan het nog erger? Jazeker. Er zijn plannen om de werkgever een strafheffing op te leggen als de werkgever vanaf 2027 een benzine of hybride auto zou kopen, deze extra strafheffing bedraagt bij een auto van € 50.000 ruim € 5.000 (netto) per jaar. En wie krijgt deze factuur? De werkgever via een pseudo eindheffing. Ondernemers met een eenmanszaak of VOF hebben (nog) geen last van deze nieuwe regeling. En de regeling geldt alleen voor auto's die na 1 januari 2027 op kenteken worden gezet, tenminste dat zou redelijk zijn. De aangekondigde maatregel is hier nog niet helemaal duidelijk over (met spreekt over "auto's die ter beschikking worden gesteld"). Tijdens prinsjesdag 2025 zal deze maatregel vast wel nader worden toegelicht.

Eindheffing benzine en dieselauto (fossiele brandstof) vanaf 2027

In het klimaatpakket (25 april 2025) (kamerbrief 1 en kamerbrief 2) is een voorstel op tafel gekomen (goedkeuring ministerraad) dat niet elektrische auto's veel duurder worden. Het voorstel is dat met ingang van 2027 voor nieuwe auto's van de zaak (met verbrandingsmotor) door de werkgever een extra eindheffing moet worden betaald naast de reguliere loonheffing die de werknemer moet betalen (bij privé gebruik). Deze regeling geldt niet voor auto's die op waterstof of op een batterij rijden of voor brandstof auto's die voor minder dan 500 kilometer privé worden gebruikt. Bestelauto's vallen ook vaak buiten deze nieuwe regeling. De regeling geldt alleen voor werkgevers, dus niet voor eigenaren van een eenmanszaak of VOF. Het tarief is 52% van de bijtelling, bij een auto van € 50.000 derhalve 22% x 52% x 52.000 = € 5.720 eindheffing per jaar (die niet op de werknemer mag worden verhaald).  De regeling zal in het belastingplan 2026 worden uitgewerkt.

Aanpassing youngtimer regeling 2027

Vermoedelijk zal in één adem met bovenstaande maatregel ook de youngtimer regeling worden aangepast.

Bijtellingspercentage

Het wordt een oerwoud van bijtellingspercentages, hierbij een overzicht:

  1. Reguliere auto: 22%.
  2. Milieuvriendelijke auto: 20% (benzine 140 gram CO2, diesel 116 gram).
  3. Extra milieuvriendelijke auto: 14% (benzine 95 gram CO2, diesel 110 gram).
  4. Elektrische auto: 10% (wellicht 0% gedurende 2 jaar).

U heeft geen bijtelling als u (aantoonbaar) minder dan 500 privékilometers per jaar met de auto heeft gereden.

Deel deze pagina

Laatste update op 29-07-2025
Artikel gemaakt op 24-08-2009
Dit artikel (of blog of voorbeeldovereenkomst) is met aandacht en zorgvuldigheid geschreven, maar bevat informatie van algemene en informatieve aard. De informatie in dit artikel kan, afhankelijk van de omstandigheden van uw specifieke geval, niet of verminderd van toepassing zijn. De informatie in dit artikel dient derhalve niet als fiscaal/juridisch advies te worden beschouwd. Jongbloed Fiscaal Juristen N.V., haar medewerkers en of haar vestigingen/deelnemingen aanvaarden dan ook geen enkele aansprakelijkheid voor de gevolgen van het gebruik van de informatie uit het artikel.
U bevindt zich hier : Jongbloed Fiscaal Juristen Fiscale tips Auto van de zaak Milieuvriendelijke auto bijtelling

Jongbloed Fiscaal Juristen - Disclaimer - Zoeken - Sitemap