Elektrische auto of fiets en belastingen
Elektrische auto in 2026
In 2026 wordt er opnieuw een versobering verwacht voor de elektrische auto van de zaak. Er is vanaf dat moment meer motorrijtuigenbelasting verschuldigd (in 2025 : 25% en in 2026 70% van reguliere tarief) en de bijtelling wordt gelijk geschakeld met de benzine of hybride auto. Hoe mooi was het nog in 2019 (bijtelling elektrische auto 4%).
In 2025 was er nog een klein voordeel (tot € 30.000 was de bijtelling 17% en over meedere 22%). Vanaf 2026 vallen elektrische auto's dus onder het reguliere tarief van 22%. Een elektrische auto kopen in 2025 is dus nog voordelig, u kunt dan nog 5 jaar genieten van een bijtelling van 17% over de eerste € 30.000 cataloguswaarde. Ook de BPM voor elektrische auto's zal de komende periode stijgen.
Kan het nog erger? Jazeker. Er zijn plannen om de werkgever een strafheffing op te leggen als de werkgever vanaf 2027 een benzine of hybride auto zou kopen, deze extra strafheffing bedraagt bij een auto van € 50.000 ruim € 5.000 (netto) per jaar. En wie krijgt deze factuur? De werkgever via een pseudo eindheffing. Ondernemers met een eenmanszaak of VOF hebben (nog) geen last van deze nieuwe regeling. En de regeling geldt alleen voor auto's die na 1 januari 2027 op kenteken worden gezet, tenminste dat zou redelijk zijn. De aangekondigde maatregel is hier nog niet helemaal duidelijk over (met spreekt over "auto's die ter beschikking worden gesteld"). Tijdens prinsjesdag 2025 zal deze maatregel vast wel nader worden toegelicht.
Nieuws elektrische auto Prinsjesdag 2024 (belastingplan 2025)
Elektrische personenauto's krijgen tot en met 2029 nog 25% korting op de motorrijtuigenbelasting. Dit geldt voor nieuwe en tweedehandsauto's. Vorenstaande is bekend gemaakt in het belastingplan 2025. De bijtelling voor elektrische auto's stijgt in 2025 wel van 16% naar 17%, de bijtelling wordt in 2026 zelfs 22%. Per 2025 is er geen subsidie meer te krijgen bij de aankoop van een elektrische auto.
Het lagere tarief voor hybride auto's komt per 2025 wel te vervallen, deze wordt dus gelijk aan normale auto's. De BPM vrijstelling voor zakelijke bestelautó's komt per 2025 te vervallen. grondslag wordt de CO2 uitstoot (gelijk aan personenauto's). Op bestelauto's met een eerste toelating voor 1 januari 2025 is een overgangsregeling van toepassing. De lage bijtelling geldt tot en met € 30.000, daarboven is deze 22%. U kunt het belastinplan 2025 hier raadplegen en de miljoennota 2025 hier. De overige stukken kunt u hier vinden.
Elektrische auto van de zaak
Wanneer je denkt dat je fiscale zaken ver vooruit kunt plannen, kom je vaak van een koude kermis thuis. Denk bijvoorbeeld aan de aanschaf van een elektrische auto van de zaak. Het percentage is de laatste jaren gestegen van 0% naar 8% en zal nog verder doorstijgen tot 22% (zoals voor alle auto's). Ook krijgt u slechts een laag percentage tot een maximaal bedrag. Over het meerdere moet 22% worden bijgeteld. De bijtelling is vast voor 60 maanden vanaf het jaar van aankoop. Tot 2024 is er geen BPM verschuldigd bij aankoop. Ook hoeft u geen motorrijtuigenbelasting te betalen tot 2025.
Jaar | 2010 | 2014 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2025 | 2026 | |
Bijtelling % | 0% | 4% | 4% | 8% | 12% | 16% | 17% | 22% | |
Bijtelling max. | geen | geen | 50.000 | 45.000 | 40.000 | 30.000 | 30.000 | n.v.t. |
Elektrische fiets van de zaak
Daarentegen is de fiets van de zaak vanaf 1 januari 2020 aantrekkelijker gemaakt. Wellicht dat de overheid verwacht dat alle elektrische autorijders straks de elektrische fiets gaan pakken door de genomen stimuleringsmaatregelen. Het wordt aantrekkelijker als werkgever een werknemer een fiets van de zaak ter beschikking te stellen, daarnaast is het gezond en milieuvriendelijk.
Over de waarde van het voordeel dat de werknemer heeft (de bijtelling) betaalt hij loonbelasting. De bijtelling is 7% over de consumentenadviesprijs van de fiets en accessoires (inclusief BTW) per jaar. Kort en goed, een fiets van € 2.000 kost € 5 per maand (netto) aan belastingen.
Doordat de werknemer gebruik maakt van een fiets van de zaak, kan de reiskostenvergoeding voor woon-werkverkeer worden stopgezet, hetgeen een behoorlijk besparing voor de werkgever kan opleveren. Eventueel is er ook nog een combinatie te bedenken met de werkkostenregeling, hierin kan de elektrische fiets ook (belastingvrij) worden ondergebracht. Ook zijn er smaken waarbij de fiets vanuit het bruto loon van de werknemer wordt betaald.
Vragen over fiscaalvriendelijk rijden?
Bij vragen over de fiets of auto van de zaak, neem contact met mij of met één van mijn collega’s op. Bijvoorbeeld: ik rij 3 auto's van de zaak en wil één keer bijtellen, kan dit?
Vraag over bijtelling, fiets van de zaak of andere fiscale voordelen voor ondernemers?
Meer weten van elektrisch rijden en belastingen
- Bijtelling elektrisch rijden in Duitsland
- Goedkope elektrische auto van de zaak
- Bijtelling elektrische auto Duitsland
- Splitsen bijtelling auto
- Oldtimer en bijtelling
- Geen bijtelling auto
- Auto achter het slot geen bijtelling
- Meerdere auto's bijtelling
- Geen bijtelling auto van de zaak tijdens ziekte
- Subsidie elektrische auto
- Laadpaal elektrische auto
- Opladen prive auto bij werkgever