Goedkope elektrische auto van de zaak
Ontzettend veel fiscaal voordeel op hybride auto of volledig elektrische auto. Geen BPM, MRB en ook geen of een beperkte bijtelling. Tevens krijgt u allerlei fiscale aftrekposten welke u van de winst mag aftrekken. Als u voor € 50.000 een auto zou kopen, dan kost u deze auto uiteindelijk bijna niks. De regels zijn de laatste jaren wel aangepast. In de toekomst wordt het elektrisch rijden een stuk minder gunstig, tenminste fiscaal gezien.
Elektrische auto in 2026
In 2026 wordt er opnieuw een versobering verwacht voor de elektrische auto van de zaak. Er is vanaf dat moment meer motorrijtuigenbelasting verschuldigd (in 2025 : 25% en in 2026 70% van reguliere tarief) en de bijtelling wordt gelijk geschakeld met de benzine of hybride auto. Hoe mooi was het nog in 2019 (bijtelling elektrische auto 4%).
In 2025 was er nog een klein voordeel (tot € 30.000 was de bijtelling 17% en over meedere 22%). Vanaf 2026 vallen elektrische auto's dus onder het reguliere tarief van 22%. Een elektrische auto kopen in 2025 is dus nog voordelig, u kunt dan nog 5 jaar genieten van een bijtelling van 17% over de eerste € 30.000 cataloguswaarde. Ook de BPM voor elektrische auto's zal de komende periode stijgen.
Kan het nog erger? Jazeker. Er zijn plannen om de werkgever een strafheffing op te leggen als de werkgever vanaf 2027 een benzine of hybride auto zou kopen, deze extra strafheffing bedraagt bij een auto van € 50.000 ruim € 5.000 (netto) per jaar. En wie krijgt deze factuur? De werkgever via een pseudo eindheffing. Ondernemers met een eenmanszaak of VOF hebben (nog) geen last van deze nieuwe regeling. En de regeling geldt alleen voor auto's die na 1 januari 2027 op kenteken worden gezet, tenminste dat zou redelijk zijn. De aangekondigde maatregel is hier nog niet helemaal duidelijk over (met spreekt over "auto's die ter beschikking worden gesteld"). Tijdens prinsjesdag 2025 zal deze maatregel vast wel nader worden toegelicht.
Nieuws elektrische auto Prinsjesdag 2024 (belastingplan 2025)
Elektrische personenauto's krijgen tot en met 2029 nog 25% korting op de motorrijtuigenbelasting. Dit geldt voor nieuwe en tweedehandsauto's. Vorenstaande is bekend gemaakt in het belastingplan 2025. De bijtelling voor elektrische auto's stijgt in 2025 wel van 16% naar 17%, de bijtelling wordt in 2026 zelfs 22%. Per 2025 is er geen subsidie meer te krijgen bij de aankoop van een elektrische auto.
Het lagere tarief voor hybride auto's komt per 2025 wel te vervallen, deze wordt dus gelijk aan normale auto's. De BPM vrijstelling voor zakelijke bestelautó's komt per 2025 te vervallen. grondslag wordt de CO2 uitstoot (gelijk aan personenauto's). Op bestelauto's met een eerste toelating voor 1 januari 2025 is een overgangsregeling van toepassing. De lage bijtelling geldt tot en met € 30.000, daarboven is deze 22%. U kunt het belastinplan 2025 hier raadplegen en de miljoennota 2025 hier. De overige stukken kunt u hier vinden.
Bijtelling elektrische en hybride auto
De bijtellingspercentage voor elektrische auto's is de laatste jaren redelijk aangepast, een overzicht:
- 2014: bijtelling 0%
- 2015: bijtelling 4% / 7% / 14% / 20% of 25% (ouder dan 15 jaar 35%)
- 2016: bijtelling 4% /15%/ 21% of 25% (ouder dan 15 jaar 35%)
- 2017: bijtelling 4% of 22%
- 2018: bijtelling 7% of 22%
- 2019: tot 50.000 4% anders 22%
- 2020: 8% (begrenzing 45.000 euro)
- 2021: 12% (begrenzing 40.000 euro)
- 2022: 16% (begrenzing 40.000 euro)
- 2023: 16% (begrenzing 30.000 euro)
- 2024: 16% (begrenzing 340.000 euro)
- 2025: 17% (begrenzing 30.000 euro)
Conclusie elektrische auto en fiscus
Zoals u onderstaand kunt lezen, kost een auto van € 40.000 u netto (na belastingteruggave) € 10.000. Het jaarlijkse voordeel dat u daarna nog kunt genieten (t.o.v. een reguliere auto van 25% bijtelling) bedraagt ongeveer € 9.000. De elektrische auto wordt wel steeds minder gunstig. Tot en met 2018 blijft de regeling gunstig, u kunt dan nog 5 jaar (60 maanden) gebruik maken van de gunstige regeling
Overgangsregeling Tesla en andere elektrische auto's
Stel u kocht in 2013 een Tesla (cataloguswaarde 95.000 euro). De bijtelling was op dat moment 0%. Vanaf 2018 moet u 7% bijtellen (Bijtelling 6.650 euro) en vanaf 2019 is dit nog hoger, tot een cataloguswaarde van 50.000 is het 7% en over het meerdere 25% (bijtelling 14.750 euro).
Voordelen elektrische auto van de zaak
- Geen BPM bij aankoop.
Fiscale voordelen
- 28% kleinschaligheidsinvesteringsaftrek (KIA) (afhankelijk van andere investeringen in het bedrijf);
- 36% milieu-investeringsaftrek (MIA);
- 75% willekeurige afschrijving (VAMIL) (thans afgeschaft)
- 5 jaar 0% bijtelling.
Financiële en praktische voordelen
- Geen wegenbelasting
- U hoeft geen kilometeradministratie bij te houden (immers 0% bijtelling).
Let op
U moet er wel op letten dat u binnen 3 maanden na de aankoop (tekenen koopovereenkomst) contact opneemt met het agentschap.nl. U moet hier de VAMIL en MIA aanvragen. Uw garage zal u hier vast op wijzen.
Voorbeeld berekening elektrische auto van de zaak
U koopt een elektrische auto met een aankoopprijs van € 40.000. De fiscale gevolgen zijn dan (afgerond) als volgt:
Voordelen bij aankoop door ondernemer (geen B.V.)
- Teruggave omzetbelasting € 7.000.
- Willekeurige afschrijving € 14.000.
- Milieu-investeringaftrek € 5.000.
- Kleinschaligheidsinvesteringsaftrek € 4.000.
Totaal voordeel bij aankoop resp. belastingteruggave bedraagt dan € 30.000. De netto aankoopprijs is dan € 10.000. Hierbij gaan wij er vanuit dat u 52% belasting over uw winst zou betalen en tevens recht heeft op (volledige) aftrek van omzetbelasting.
Daarnaast heeft u jaarlijks de volgende voordelen:
- Rentevoordeel door sneller afschrijven € 500.
- Besparing brandstof kosten € 2.200 per jaar (bij 20.000 kilometer).
- Geen wegenbelasting € 1.600.
- Geen bijtelling € 5.000 per jaar (bij normale auto van € 40.000).
Totaal jaarlijks voordeel bedraagt dan ruim € 9.000, in een periode van 5 jaar bedraagt dit dan € 45.000.
Vragen elektrische auto
Als u vragen of opmerkingen heeft over bovenstaande, stuur mij dan gerust een e-mail. Eventueel kunnen wij voor u een berekening maken van de elektrische auto in de B.V.