P E R S B E R I C H T JONGBLOED DAKAR "14 JANUARI 2024"
Na de zwaarste week ever.. nu week 2
Niet meer voor klassement maar voor dag-overwinning
Laatste nieuws, stage 7
De rustdag kwam goed uit, de truck is bijna de hele dag onder handen genomen (foto's). Gert Huzink en zijn team hebben er weer vertrouwen in (video Gert Huzink tijdens rustdag). Vanochtend zaten de mannen - met bakje koffie - aan het ontbijt en blikken hierbij vooruit op deel 2 van de rally, ze hebben er zin in (video ochtend ontbijtje 14 januari 2024).
We voegen ons bij het team
Vanuit ons kantoor mogen we ook bij ons team aanwezig zijn, vanaf aanstaande Dinsdag is het zover. Dus dan ook " bijzondere foto's van een niet fotograaf maar fiscalist " op onze site. We hebben er zin in. Onze berichten worden dan ook vanuit Saudi Arabie geschreven.
Nieuws stage 7
De tweede week van de rally wordt afgetrapt met een onoverzichtelijke etappe door de diepe kloven van Saoedi-Arabië (foto's stage 7). Goede navigatie is weer van groot belang, want de paden veranderen vaak van richting. In de slotfase wacht weer een mooie duinensectie richting Al Duwadimi, het kan dus zomaar een Jongbloed Dakar dagje worden.
Gisteren rustdag, truck weer op orde
- Huzink start vandaag rond de klok van 12 uur lokale tijd (Nederland 10 uur)
- Start: Riyad
- Finish: Al Duwadimi
- Totaal: 873km
- Special: 483km
- Live volgen officiele website of trackingdakar.com
- Huzink start als 12e op 14 januari 2024 rond de klok van 12 uur.
- Foto's Stage 7, heel gaaf
Stage 7 wat staat ons te wachten?
In de laatste stage van de eerste week ging het nog goed mis, bekijk hier de dramatische foto's. De truck is op 13 januari 2024 volledig opgeknapt en we zijn er weer klaar, kijk hier voor dagje achter de schermen. Het interview met Gert Huzink is een feestje om te zien, wat een doorzettingsvermogen (video)
Persbericht na stage 7.. Was weer een latertje
Gert Huzink lacht, baalt, en lacht weer in Dakar Rally
De langste etappe van deze Dakar Rally (873 kilometer) begon zondag goed voor Gert Huzink en eindigde minder. Maar in het Saoedische bivak in Al Duwadimi kon de truck-coureur van het Jongbloed Dakar Team toch met een lach op het gelaat de bedstede opzoeken.
Hoe dat zat? Wel, later op de avond kreeg hij van organisator ASO te horen dat ze hem samen met acht andere teams weer in het officiële wedstrijdklassement had opgenomen. Ondanks het missen van tal van waypoints tijdens de zesde etappe, de monsterrit over twee dagen die door het fabelachtige Empty Quarter voerde.
Tevredenheid
“Officieel doen we weer mee”, kon de coureur tot zijn tevredenheid melden. Waarom precies? “Dat weet ik niet.” Hij had er geen uitleg bij gekregen. Deerde hem ook niet. De boodschap was een prettige meevaller. Al wist hij ook wel dat het eindklassement geen doel meer is door de grote achterstand die hij met name tijdens de zesde achterstand had opgelopen.
De zevende etappe van zondag hielp wat dat betreft ook niet, ondanks de prettige mededeling van de organisatie. “Het begon met een rotsige proef, echt veel stenen. Veel stof ook. Maar we zaten er in het begin goed bij qua tijd”, blikte Huzink terug. “Na verloop van tijd verloren we wat doordat we brandstofproblemen hadden. Een leiding was geknikt en hadden we geen vermogen meer. Het duurde een uur voordat we dat hadden opgelost.”
Pikkedonker
Het gevolg was dat hij in het pikkedonker door de duinen moest. “Het was niet gemakkelijk, het waren zware duinen. We hebben nog een paar vrachtwagens die vaststonden geholpen en een paar auto’s losgetrokken.” Ook zijn eigen Renault-truck bleef niet gevrijwaard van averij. “Op een gegeven moment brak een reactiestang af, dus moesten we rustig rijden, anders liepen we kans op een gebroken vooras. Er moest dus even een tandje af.”
En dan was er nog het navigeren met het licht van de truck als enige ondersteuning. “Het was heel lastig navigeren in het donker en er was ook heel veel stof. We hebben een paar keer hetzelfde paadje opnieuw moeten beginnen. Het was geen gelukkige dag voor ons. Uiteindelijk hebben we te veel tijd verloren door die akkefietjes.”
Groot nadeel
Een groot nadeel daarvan is dat Huzink morgen achterin moet starten. “Dat wordt weer hard werken. Ik had vanmorgen veel trucks ingehaald, maar als je zelf problemen krijgt lever je alles weer in.” Wie weet kan hij maandag tijdens de achtste etappe zelf uit de problemen blijven. Wie weet ligt er dan een mooie daguitslag in het verschiet…
Beelden, nieuws en video
- Beelden rustdag
- Beelden ontbijtje op 14 januari 2024
- Dramatische foto's laatste race dag van week 1
- Foto's rustdag
- Foto's Stage 7
- Video Anja van loon helpt ons voort en kijkt terug (Rallymaniacs)
- Algemene informatiesite met alle berichten, video's en foto's
Standen tot nu toe van Jongbloed Dakar
- Warming up : 7e plek
- Stage 1 : 2e plek (achterstand 7:03 minuten)
- Stage 2: 8e plek (achterstand 42:29 minuten)
- Stage 3: 8e plek (achterstand 49:32 minuten)
- Stage 4: 20e plek (achterstand 1 uur en 7 minuten)
- Stage 5: 5e plek
- Stage 6: 14 plek
- Algemeen tot nu : 15e plek op ruim 50 uur achterstand
Bron en info
® Persbericht en foto's van Rallymaniacs
Informatie over Dakar 2024 op Rallymaniacs
Informatie over Dakar op site Redbull
Volg ons op
Vragen en info voor de pers
Dennis Jongbloed (mail direct) (Telefoon +31629005666)
Promo video "klein maar dapper"