P E R S B E R I C H T  JONGBLOED DAKAR "10 JANUARI 2024"

Beelden stage 5 op 10 januari 2024

Standen tot nu toe van Jongbloed Dakar

1. Warming up : 7e plek
  2. Stage 1 : 2e plek (achterstand 7:03 minuten)
  3. Stage 2: 8e plek (achterstand 42:29 minuten)
  4. Stage 3: 8e plek (achterstand 49:32 minuten)
  5. Stage 4: 20e plek (achterstand 1 uur en 7 minuten)
  6. Stage 5: 5e plek
  7. Algemeen tot nu : 8e plek op 2.20 uur

Persbericht stage 5

Goedgeluimde Gert Huzink: ‘Vandaag was het echt maximaal’

Na een teleurstellend resultaat in de vierde etappe van de Dakar Rally op dinsdag herstelde Gert Huzink zich een dag later met de vijfde tijd bij de trucks. De coureur van het Jongbloed Dakar Team, maakte daarmee wat verloren tijd goed op een aantal belangrijke concurrenten. En dat zorgde ervoor dat hij goedgeluimd zijn verhaal deed.

“Je moet na zulke dagen snel de knop kunnen omzetten. Dat hebben we gelukkig gedaan”, zei Huzink vanuit het bivak in Shubaytah. “Gisteravond hebben we bij elkaar gezeten: wat wordt nou het plan? We waren het er allemaal over eens dat het vandaag volop moest.”

“Als je het maar uitpraat, dan is het goed. Huzink was gisteren (dinsdag, red.) pissig en Huzink is vandaag blij. Dat is ook Dakar. Ups en downs. Het is samen uit en samen thuis. Als je wint doe je het samen en als je verliest doe je het ook samen. Je kunt daar niet een slachtoffer voor zoeken. Dat moet ook niet.”

Achteraan starten

Het resultaat van dinsdag betekende wel dat Huzink achteraan starten voor de vijfde etappe. “Dus je weet dat het weer een heel zware dag wordt. Maar wel maximaal ervoor gaan.” Helaas speelde al gauw de eerste mechanische pech van deze Dakar het team parten. “Na tien kilometer begaf de turbo het gedeeltelijk. We hadden veel minder vermogen dan we gewend zijn. Maar ondanks dat hebben we maximaal gereden. We hebben wel veel risico genomen. Dat moest ook omdat het vermogen minder werd, maar we hebben lekker die duinen kunnen trotseren.”

De mechanische pech was overigens zeker geen reden voor paniek, verzekerde Huzink. “Dat kan gebeuren, dus daar moet je niet te moeilijk over doen. Het vergde een andere rijstijl, want als je minder pk’s hebt moet je toch anders die duinen aanvallen. Dan moet je nog fanatieker. Deze week ging het een keer mis omdat we niet fanatiek genoeg waren in de duinen, maar vandaag was het echt maximaal.”

Mooie tijd

“Als je dan ziet dat we de laatste 35, 40 minuten in het donker door de duinen moesten omdat we laat moesten starten, dan denk ik dat we een mooie tijd hebben neergezet. En ik ben heel blij dat we morgen (donderdag, red.) weer bij de eerste vijf staan, want we haakten toch een beetje af.”

Dan staat de marathon-etappe op het programma die over twee dagen wordt verreden. De totale lengte bedraagt 781 kilometer waarvan 572 kilometer special. Huzink: “Als je achterin het veld moet starten, dan maak je het jezelf zo moeilijk. Morgen starten we bij de eerste vijf trucks en dan lekker die marathonrace in

Bron en info

® Persbericht en foto's van Rallymaniacs

Informatie over Dakar 2024 op Rallymaniacs