print sitemap zoeken disclaimer contact

P E R S B E R I C H T  JONGBLOED DAKAR "18 JANUARI 2024"

Tukkers winnen 2 etappes tijdens dakar, komt er nog een derde?

Bijgewerkt 19 januari 2024 om 7 uur lokale tijd (Nederland -/-2 uur), Video van Huzink na de rit.

Nieuws Stage 11 op 18 januari 2024

Na twee overwinningen op rij ging het vandaag een stuk minder, de 20e plek met 3 uur achterstand (op reguliere etappe tijd van ongeveer 5 uur). De reden "een technisch probleem met de truck". Gert Huzink en zijn team zijn net binnen bij de stage en nu nog druk met de volgende dag en even stoom afblazen. Het interview en overige informatie volgen dus later.

Commentaar Gert Huzink na stage 11 "overleven en strijden"

Een hattrick was het doel, maar de elfde etappe van de Dakar Rally in Saoedi-Arabië draaide uit op een rit vol problemen voor Gert Huzink. De truck-coureur van het Jongbloed Dakar Team, die etappe negen en tien nog had gewonnen, kwam donderdag na het nodige oponthoud als twintigste over de finish.

“Het was een zware proef. Het was echt moeilijk”, zei Huzink in het bivak in Yanbu. Daarmee doelde hij overigens niet eens op zijn rug. Die had hij een dag eerder verdraaid bij een knal in een gat. “Met de rug ging het vandaag redelijk goed, zolang ik maar pijnstillers bleef eten.”

Nee, de sores van donderdag waren steeds van technische aard. En die begonnen al vrij vroeg op de lange special van 480 kilometer. Huzink, als eerste gestart, constateerde op enig moment dat de cardan-as van de Renault-truck foetsie was.

Alleen nog achterwielaandrijving

“Daardoor hadden we alleen nog maar achterwielaandrijving. Waarschijnlijk kwam het door een klap op een dikke kei. Daarbij hebben we waarschijnlijk ook de stuurstang geraakt, want die was krom. Dan gaat het niet meer zo gemakkelijk door het zand. Op een gegeven begon de truck echt met de kont te gooien en moest ik Martin Macik voorbij laten gaan.”

Bovendien waren steile klimmen nu ook niet meer goed mogelijk. “We zijn gestopt en hebben geprobeerd de stuurtang recht te krijgen. Je ziet dan al die trucks voorbijkomen. Dan weet je dat je achterin komt te rijden en dat het een zware dag wordt. Je moet dat maar op de koop toenemen.”

Meevaller

Een meevaller was dat Huzink, zijn navigator Rob Buursen en monteur Martin Roesink de stang weer recht kregen. Zodoende stonden de wielen ook weer recht. “We zijn toch verdergegaan met alleen achterwielaandrijving. Dat was moeilijk. Ik moest echt goed het koppie erbij houden om die lange klimmen aan te gaan. We hebben nog een keer vastgestaan en moesten we ons losgraven. Al met al zijn we veel tijd verloren.”

Om precies te zijn drie uur, twaalf minuten en één seconde op winnaar Ales Loprais in zijn Praga V4S DKR.   Huzink: “Op een gegeven moment hebben we gezegd: we moeten aan de finish komen zodat we in de wedstrijd blijven. Het was geen proef meer om iets moois neer te zetten. We hebben nog twee lekke banden gehad en een scheurtje in de dieseltank. Daardoor moesten we de diesel naar de andere tank pompen die nog wel heel was.”

Hattrick

Uiteindelijk telde maar één ding: “We moeten de finish halen om morgen over het podium te kunnen. We hadden graag die hattrick willen pakken. We zijn er wel voor gaan zitten vanmorgen, maar het zat er niet in. Morgen gaan we naar de finish rijden. We kunnen niet verwachten dat we nog gekke dingen kunnen doen.”

Huzink baalde ervan. “Ik ben hier om te winnen. Het einddoel was het podium. Dat moesten we bijstellen naar dagresultaten. Zo werkt het Dakar-spelletje en daar moet je bij neerleggen. We hebben in ieder geval laten zien dat de snelheid goed is.”

Voorbeschouwing Stage 11

Kenners zeggen "één van de zwaarste etappes"

De Dakar Rally nadert zijn climax met een van de meest uitdagende etappes van dit jaar. Terwijl de deelnemers zich een weg banen naar de Rode Zee, staat hen vandaag een loodzware proef te wachten. De voorlaatste etappe, met start in Al Ula en finish in Yanbu, omvat een totale afstand van eem kleine 600  kilometer, waarvan 480  kilometer een special is die door kaal en ruig terrein voert.

De deelnemers, die al zichtbaar uitgeput zijn van de voorgaande dagen, zullen opnieuw getest worden. Ook zullen bepaalde teams voorzichtig willen rijden om hun plek in de eindklassering veilig te stellen, Wij kunnen racen voor de dagoverwinning maar ook het Jongbloed Dakar team wil nog een paar plaatsjes opschuiven, dit kan zomaar gebeuren, edoch een lekke band of ergers is ook zomaar mogelijk. Het parcours van vandaag is berucht om zijn verraderlijke ondergrond; een klein foutje kan al snel leiden tot een kapotte band of erger, totale vernieling van het voertuig. De immense druk en vermoeidheid zullen naar verwachting een grote invloed hebben op de prestaties en de uitkomst van de rally.

Opmerkelijk is dat, ondanks de start in Al Ula, de deelnemers nog meer stenen en onvoorspelbaar terrein kunnen verwachten. De lengte en zwaarte van deze etappe maken het mogelijk dat er significante verschuivingen plaatsvinden in het klassement van elke categorie. Voor de deelnemers wordt het zaak om uit de problemen te blijven en hun voertuigen intact te houden.

Deze etappe belooft niet alleen een fysieke, maar ook een mentale uitdaging te zijn, waarbij het uithoudingsvermogen en de strategische vaardigheden van de deelnemers tot het uiterste worden getest. Het is een cruciale fase in de Dakar Rally die wellicht beslissend zal zijn voor de einduitslag.

  • Start: Al Ula
  • Finish: Yanbu
  • Totaal: 587km
  • Special: 480 km 

Beelden, nieuws en video, een terugblik met mooie momenten

Beelden RTL7 Etappewinst

Omdat het zo gaaf was, toch even de beelden van RTL7. Het filmpje over "bergje beklimmen" was het mooist.

Interview Huzink tijdens Stage 9, alles of niks (beelden RTL7)

Huzink tussentijds op de eerste plek bij tussenstop (beelden RTL 7)

Huzink niet te houden tijdens stage 9, op weg naar etappe winst (beelden RTL7)

Power genoeg in hybride truck, wedstrijd bergbeklimmen gave beelden RTL 7

Beelden RTL na tweede etappe overwinning

Standen tot nu toe van Jongbloed Dakar

  1. Warming up : 7e plek
  2. Stage 1 : 2e plek (achterstand 7:03 minuten)
  3. Stage 2: 8e plek (achterstand 42:29 minuten)
  4. Stage 3: 8e plek (achterstand 49:32 minuten)
  5. Stage 4: 20e plek (achterstand 1 uur en 7 minuten)
  6. Stage 5: 5e plek
  7. Stage 6: 14 plek
  8. Stage 7: 16e plek
  9. Stage 8: 6e plek
  10. Stage 9: 1e plek (Yesssss)
  11. Stage 10: 1e plek (Tja wat moet je zeggen)
  12. Stage 11: 20e plek
  13. Algemeen tot nu : 12e plek op ruim 55 uur achterstand

Bron en info

® Persbericht en foto's van Rallymaniacs 

Informatie over Dakar 2024 op Rallymaniacs

Informatie over Dakar op site Redbull

Volg ons op

Internet (jongbloeddakar.com)

Facebook

Youtube

RTL7

Vragen en info voor de pers

Dennis Jongbloed (mail direct) (Telefoon +31629005666)

dakar@jongbloed.tv

Promo video "klein maar dapper"

Algemene en fiscale informatie over Saoedi Arabie

Deel deze pagina

Laatste update op 19-01-2024
Artikel gemaakt op 17-01-2024
Dit artikel (of blog of voorbeeldovereenkomst) is met aandacht en zorgvuldigheid geschreven, maar bevat informatie van algemene en informatieve aard. De informatie in dit artikel kan, afhankelijk van de omstandigheden van uw specifieke geval, niet of verminderd van toepassing zijn. De informatie in dit artikel dient derhalve niet als fiscaal/juridisch advies te worden beschouwd. Jongbloed Fiscaal Juristen N.V., haar medewerkers en of haar vestigingen/deelnemingen aanvaarden dan ook geen enkele aansprakelijkheid voor de gevolgen van het gebruik van de informatie uit het artikel.
U bevindt zich hier : Jongbloed Fiscaal Juristen Kantoor In het nieuws Jongbloed Dakar team Persbericht Dakar Stage 11

Jongbloed Fiscaal Juristen - Disclaimer - Zoeken - Sitemap