P E R S B E R I C H T  JONGBLOED DAKAR "7 JANUARI 2024"

Stage 2 "we hebben er zin in"

Gert Huzink heeft een zware 2e stage achter de rug, vrachtwagen op de zijkant (beelden Eurosport), 16e plek en als 6e over de finish (door tijdstraf 8e). Hierbij alvast enkele foto's . De tweede stage gaat van Al Henakiyah naar Al Duwadimi, ruim 660 kilometer (Special Stage 470 kilometer). Een tocht door de woestijn met meer dan voldoende uitdagingen.

Een zware stage door de woestijn

In de meedogenloze wereld van de rally, waar mastodonten van trucks de woestijn doorklieven, staat Nederland tegenover Tsjechië in een epische strijd. De coureurs, zoals de titelverdediger Janus van Kasteren jr. bezet ook in deze 2e stage keurig de eerste plek en komt met 6 seconden voorsprong over de finish.

Na een kleine hobbel (truck op de kant) heeft Huzink zich door het truck landschap naar voren gewerkt van een 16e naar een 8e plek, op ruim 40 minuten van de koploper. Zijn teammaatje uit 2023 (Pascal de Baar) heeft Gert Huzink geholpen om "weer overeind" te komen, topper ! Pascal kreeg de verloren tijd keurig terug en kwam als 4e over de finish.

De titanenstrijd tussen Nederland en Tsjechië wordt duidelijk aan de kop. Na van Kasteren nemen de Tsjechen de 2e en 3 plek in op enkele minuten van de koploper,  Ales Loprais op de 2e plek en Martin Macik op de 3e plek.

Persbericht Rally maniacs

De snelheid, daar lag het zeker niet aan voor truck-coureur Gert Huzink, zondag tijdens de tweede etappe van de Dakar Rally in Saoedi-Arabië. Maar die ene duin bleek net te tricky. De Renault van het Jongbloed Dakar Team ging op zijn kant en dat betekende ruim 40 minuten tijdsverlies op etappewinnaar Janus van Kasteren. Desondanks kwam de coureur uit Manderveen nog keurig als achtste binnen.

De tweede etappe, die over 655 kilometer voerde van Al Henakiyah naar Al Duwadimi, bevatte de eerste duinenpartijen van deze Dakar. In eerste instantie denderde Huzink er met zijn monteur Martin Roesink en navigator Rob Buursen op hoog tempo doorheen. Sterker nog, het ervaren trio deed volop mee om de koppositie.

“De proef begon goed, wel veel stof maar doordat we vooraan lagen met Janus hadden we er geen last van en konden we hem mooi volgen. Hij bleef in zicht en dat was ons doel: gewoon volgen”, blikte Huzink terug op een enerverende dag in de woestijn.

Eerste duinenpartij

“De eerste duinenpartij namen we ook op hetzelfde tempo en we zaten lekker in ons ritme. Daarna kwamen we weer in de duinen en daar haalden we onbewust een tandje eraf. Daardoor reden we niet aanvallend genoeg op een geniepige duin en kiepten we om.”

Dat was uiteraard even schrikken. Maar de ervaren Huzink heeft wel meer heftige momenten meegemaakt en dus lieten hij en zijn team zich niet van hun apropos brengen. “Gelukkig waren we er snel uit en hadden we het touw direct klaarliggen zodat maatje Pascal (de Baar, red.) ons rechtop kon zetten. Daarna hebben we nog even de boel moeten fatsoeneren en met een dik halfuur verlies gingen we  in de achtervolging.”

Geen risico

Dat ging tamelijk goed, constateerde Huzink tevreden. “De Renault deed goed z’n best en langzaam maar zeker hengelden we ze stuk voor stuk binnen. Zo konden we van de 25ste naar de 8e plek rijden, in het vervolg van de proef, die zeer stenig was, hebben we geen risico genomen, maar een goed ritme gevonden.”

Uiteindelijk kon de coureur met vertrouwen het bivak in Al Duwadimi inrijden. “De truck heeft weinig schade en het tijdverlies is beperkt gebleven”, zei Huzink. “De strategie was goed vandaag, alleen de uitvoering was iets minder. Dat hoort er ook bij. Morgen mogen we toch nog redelijk voorin starten en zullen we weer proberen om naar de topposities te rijden. Dan hopen we dat we uit de ellende blijven.”

Maar dan toch..

Kijk even de simpele benadering, als je 45 minuten op de kant ligt en met 42 minuten achterstand over de finish komt, ben je morgen - zonder te kantelen - gewoon eerste, aldus Ewald Huzink.

Bron

Persbericht Rallymaniacs 7 januari 2024

Internet (jongbloeddakar.com)

RTL7