P E R S B E R I C H T  JONGBLOED DAKAR "11 JANUARI 2024"

Zwaarste dakardag ooit !

Wat een respect voor onze mannen, toppers zijn het !

Laatste nieuws

Slechts enkele kilometers na de start van de zesde etappe gaat het al goed mis voor Gert Huzink. Het Jongbloed Dakar Team komt te traag aanrijden en kantelt de truck in de duinen. Na vijftien minuten kwam de eerste hulp om hen overeind te helpen. Het team verliest veel tijd (ruim 6 uur) en is nog maar aan het begin van de 48-uur durende etappe.  Foto Rallymaniacs 11 jan 2024Meer foto's

Nieuws stage 6 (bijgewerkt 11 januari 2024 om 15:20)
  • Bijltjes dag voor de vrachtwagens, vele staan op uren achterstand
  • Vandaag eerste deel van de 48 uurs etappe
  • 48 uurs chrono super etappe
  • Start: Shubaytah
  • Finish: Shubaytah
  • Totaal 727 kilometer
  • Special 532 km
  • Live volgen officiele website of trackingdakar.com
  • Huzink heeft op de zijkant gelegen, pech met de motor, verder nog weinig info bekend, dit volgt vandaag
  • Janus van Kasteren moet in de achtervolging bij de trucks, is eerste plek kwijt.
  • Leider auto klassement (Yazeed) is uitgevallen door een crash
  • In derde bivak zitten enkel Martin Macik en Mitchel van den Brink, die doen het dus goed

Stage 6 wat staat ons te wachten?

Gisterenavond bleek al dat de koppies er weer goed bij staan. Vanochtend tijdens het "ontbijtje" stonden de klokken weer gelijk. We hebben er zin, een gave en lange tocht door de duinen. Veel risico, dus ook veel kansen. Maar het ging helemaal mis vandaag, bekijk hier de dramatische foto's

Men zegt dat dit de 2 dagen zijn die uiteindelijk veel gaan bepalen. Wederom een marathon etappe maar met een paar nieuwe elementen om het voordeel van de top teams te neutraliseren. Ter eerste zullen de motoren en auto's deze etappe beginnen en een andere route rijden, dit maakt het navigeren een stuk lastiger, temeer omdat de waypoint - de komende 2 dagen - langs het parcour verborgen zijn. De deelnemers hebben tot 16 uur de tijd om zo ver mogelijk te komen, dan komen ze namelijk aan in "een" bivak (zijn er namelijk 8 langs deze stage). In het bivak hebben ze beperkt eten en kampeerspullen tot hun beschikking. De trucks (en auto's / motoren) gaan achter slot en grendel, dus geen reparaties. Vanaf 7 uur morgenochtend (12 januari) gaan ze weer op stap richting de startplek "Shubaytah". Dan is er een rustdag voor de nodige reparaties en wellicht een drankje. Vandaag duinen dagje, met nieuwe turbo (vervangen duurt 4 uur) en vandaag alles heel houden. Eerste stop in één van de 8 bivakjes. Nu spannende dagen en dan rustdagje. Dan gaan we strategie nog eens bepalen.

Gert Huzink heeft 5 pittige dagen achter de rug (beelden RTL7), de vrachtwagen lag even op de zijkant, een dag stofhappen, 3 lekke banden, buggy drukkertje gegeven, turbo stuk en even op een duin gestaan (beelden Dakar) Op dag 4 zou het een keer flekkeloos moeten gaan, maar toen kwam de navigatiefout (uur achterstand). Dat Gert Huzink gas gaat geven tijdens deze marathon etappe staat wel vast. We mogen vooraan starten !

Beelden stage 6 op 11 januari 2024

Standen tot nu toe van Jongbloed Dakar

1. Warming up : 7e plek
  2. Stage 1 : 2e plek (achterstand 7:03 minuten)