Volg ons op:

U bevindt zich hier : Landendesk Landeninformatie Wonen in Spanje Verblijfsvergunning Spanje

Twitter Updates

De verblijfsvergunning in Spanje

Met ingang van 2003 is, in sommige gevallen, de "residencia"-plicht afgeschaft voor onderdanen van Nederland. De verblijfsvergunning is niet meer verplicht indien:

Hoewel de verplichting is afgeschaft, kan indien gewenst de verblijfsvergunning wel aangevraagd worden. Ik moet eerlijk zeggen, het is wel zo praktisch om een vergunning aan te vragen, het kost u wel enige moeite en tijd. De verblijfsvergunning is nog wel verplicht voor mensen die niet onder bovenstaande categorieën vallen. Hierbij kunt u met name denken aan gepensioneerden en mensen die niet in Spanje gaan werken.

Fiscaalnummer

Men is wel verplicht tot de aanvraag van het fiscaalnummer voor buitenlanders, het zogenaamde Número de Identificación de Extranjero (N.I.E.). In Madrid dient men zich voor aanvraag of verlenging van de verblijfsvergunning en het NIE-nummer te melden. Comisaría de Extranjeros, Calle General Pardiñas 90, Geopend: maandag t/m donderdag van 09:00 t/m 14:00 uur en van 16:00 t/m 19:00 uur. Vrijdag van 09:00 t/m 14:00 uur. Telefonische informatie: 900 150 000. Uitgebreide informatie over dit onderwerp kunt u vinden op de website. Hier kunt u ook aanvraagformulieren downloaden. Wel zo gemakkelijk.

Rijbewijs

Houdt u er rekening mee dat u zich dient in te schrijven bij de gemeente. De inschrijving heet "empadronamiento". Hierom kan nl. gevraagd worden bij bijv. de verlenging van het rijbewijs.

Auteur(s) van verblijfsvergunning spanje

mr. drs. S. van den Elst (Sanne).
Fiscaal Jurist / Fiscaal econoom,

s.vandenelst@jongbloed.tv

Jongbloed Fiscaal Juristen N.V.
Oldenzaalsestraat 125
7514 DP Enschede