Oldtimerregeling 2014

Hieronder treft u een weergave aan van de nieuwe regeling en de opmerkingen die de FEHAC (de belangenvereniging van eigenaren van klassieke automobielen) bij de regelingen heeft. 

De opwinding over de nieuwe vrijstelling wegenbelasting is inmiddels weer wat gezakt en iedereen in het klassiekerwereldje gaat nu kijken en vooral rekenen wat dit in 2014 voor hen persoonlijk gaat betekenen. De laatste strohalm die LPG- en dieselrijders nog hadden is hen ook uit handen geslagen: de moties van SP'er Bashir om ook deze categorieën onder de overgangsregeling van € 120 per jaar te laten vallen werd op 14 mei jl. door een meerderheid van VVD, PvdA en D66 verworpen.

De regeling per 1 januari 2014 wordt dus:

  • Vrijstelling pas bij 40 jaar. 
  • Voor voertuigen die nu vrijstelling hebben maar nog geen 40 jaar oud zijn, is er een overgangsregeling. Dit zijn de voertuigen met Datum Eerste Toelating (DET) in 1987 of eerder.
  • De overgangsregeling betekent dat u per jaar een kwarttarief MRB moet betalen met een maximum van € 120 met een rijverbod in de wintermaanden (december, januari en februari).
  • Deze overgangsregeling geldt echter niet voor personenauto's en bestelwagens op LPG of diesel. Maar zoals bij veel regelingen bepalen de details pas werkelijk hoeveel u met uw specifieke voertuig(en) er zelf last van hebt. Als u alleen maar een schuur vol 40+ auto's hebt staan, haalt u uw schouders op over de nieuwe regeling, maar als u een mooie Peugeot 604 diesel uit 1977 hebt, moet u er weer de volle mep aan wegenbelasting voor gaan betalen.

Ook komen nu de vragen los. Bijvoorbeeld over wat als leeftijd van een voertuig geldt. De overheid rekent niet met bouwjaar of productie- of importdatum. Bepalend is de Datum Eerste Toelating: de datum waarop een voertuig in Nederland of ergens in het buitenland voor het eerst op kenteken is gezet. Als u ergens een fabrieksnieuwe auto uit 1978 (dat gebeurt) heeft u een probleem.

De overgangsregeling werkt als volgt. Allereerst: dit is een regeling voor de (bestel)auto's op benzine, vrachtwagens en motorfietsen met een DET tot en met 1987. Een voertuig van 1988 of jonger en een auto op LPG zal nooit dus onder de overgangsregeling vallen. U kunt een LPG-installatie (laten) verwijderden. Over 14 jaar - als deze vrijstellingsregeling het zolang uithoudt- is de overgangsregeling helemaal verdwenen.

Dan de winterstop: dat is geen schorsing die zelf aangevraagd moet worden, maar een rij- en parkeerverbod op de openbare weg voor de maanden december, januari en februari in Nederland. Heeft u een leuk evenement in de Ardennen in februari? Geen probleem, want rijden in het buitenland mag wel, maar tot de grens moet het voertuig mee op een auto-ambulance. Of zou de FEHAC-evenementenregeling daarvoor uitkomst kunnen bieden? De toekomst moet het leren.

Tot slot schorsen, vooral interessant voor diesel- en LPG-rijders. Dat blijft voor 15-plus voertuigen € 23 per schorsing per jaar en vanaf 6 voertuigen of meer is het gratis. Bij het kwarttarief stopt schorsen de verplichting om wegenbelasting te betalen niet; wel kan schorsen in die categorie nodig zijn om de APK uit te kunnen stellen.

En wat te denken van de kampeerwagens? Voor deze voertuigen is het nog onduidelijk wat het gaat worden: overgangsregeling met maximaal € 120 of het kwarttarief van € 1.000 of meer? Ongetwijfeld zullen de komende maanden nog veel meer van dit soort uitvoeringsvragen komen: de FEHAC zal proberen deze zo goed en praktisch mogelijk voor oldtimerbezitters uit te werken.

Veel mensen zijn teleurgesteld over deze regeling: ineens is er weer een aanslag op de portemonnee waar helemaal niet op gerekend was. Laat het duidelijk zijn: de gelegenheidsalliantie (BOVAG, KNAC / ANWB, RAI, FOCWA en de FEHAC) staat zeker niet achter alle maatregelen die nu gaan komen. Wel is dit nu het best haalbare, gegeven de omstandigheid dat de overheid op een opbrengst van € 155 miljoen heeft gerekend. Den Haag is tot op heden doof voor argumenten als verwaarloosbare aanslag op het milieu, het de nek omdraaien van een bedrijfstak en het missen van inkomsten BTW en accijnzen. Meer wegenbelastinggeld bij de oldtimers binnen te harken was het enige doel van Financiën.

Het bovenstaande is de situatie zoals deze in 2014 is. In de politiek is natuurlijk niets zeker voordat het in de wet vastligt. En zelfs dan vaak nog niet, blijkens de vele MRB-wijzigingen die elkaar in heel korte tijd hebben opgevolgd. De inkt van de vorige 'definitieve' was nog maar net droog toen we verrast werden met het regeerakkoord. Dat betekent ook dat er misschien toch nog ergens een gaatje is om iets te repareren. Want ook al is de huidige uitkomst werkbaar en acceptabel voor een groot deel van de FEHAC achterban, het is helaas wel zo dat er bepaalde groepen tussen wal en schip vallen. Zo zijn er best 'echte' liefhebbers met een LPG- of dieselauto.

Bron: www.fehac.nl


Meer over Jongbloed Fiscaal juristen

Twitter Updates

Volg ons op: