print sitemap zoeken disclaimer contact

Eindejaarstips voor bedrijven

Oldtimer en bijtelling

De regeling op hoofdlijnen:

  • Auto's op diesel en LPG van 26 tot 40 jaar oud betalen het volle tarief voor de MRB vanaf 2014.
  • Auto's op benzine, LPG of diesel van 40 jaar en ouder (1972 en hiervoor) vallen onder de oude regeling. Er geldt voor deze auto's een volledige vrijstelling voor de MRB, mits deze auto's  in de wintermaanden (december, januari en februari) niet worden gebruikt.
  • Auto's op benzine van 25 jaar en ouder (1987 en hiervoor) vallen onder een overgangsregeling. Hierover moet MRB worden betaald, echter maximaal € 120 per jaar, mits deze auto's in de wintermaanden (december, januari en februari) niet worden gebruikt.
  • Auto's op diesel en LPG van 25 jaar en ouder (1987 en hiervoor) vallen onder de normale regeling en betalen vanaf 2014 het volle tarief.
  • Voor motoren, campers en auto's zwaarder dan 3.500 kilogram van 25 jaar en ouder (1987 en hiervoor) geldt een overgangsregeling, zij betalen 25% van het normale tarief (1 kwartaal), ze mogen dan maar 9 maanden rijden (dus niet in december, januari en februari).
  • Schorsen blijft altijd mogelijk.

Eindheffing benzine en dieselauto (fossiele brandstof) vanaf 2027

In het klimaatpakket (25 april 2025) (kamerbrief 1 en kamerbrief 2) is een voorstel op tafel gekomen (goedkeuring ministerraad) dat niet elektrische auto's veel duurder worden. Het voorstel is dat met ingang van 2027 voor nieuwe auto's van de zaak (met verbrandingsmotor) door de werkgever een extra eindheffing moet worden betaald naast de reguliere loonheffing die de werknemer moet betalen (bij privé gebruik). Deze regeling geldt niet voor auto's die op waterstof of op een batterij rijden of voor brandstof auto's die voor minder dan 500 kilometer privé worden gebruikt. Bestelauto's vallen ook vaak buiten deze nieuwe regeling. De regeling geldt alleen voor werkgevers, dus niet voor eigenaren van een eenmanszaak of VOF. Het tarief is 52% van de bijtelling, bij een auto van € 50.000 derhalve 22% x 52% x 52.000 = € 5.720 eindheffing per jaar (die niet op de werknemer mag worden verhaald).  De regeling zal in het belastingplan 2026 worden uitgewerkt.

Aanpassing youngtimer regeling 2027

Vermoedelijk zal in één adem met bovenstaande maatregel ook de youngtimer regeling worden aangepast.

Oldtimer en belastingen

Voor een auto uit 1984 tot 1994 wordt de bijtelling per 2010 minder gunstig, de gunstige regeling voor oudere auto’s (15 jaar en ouder) wordt aangepast. Het is nog niet bekend hoe de nieuwe regeling eruit gaat zien. Waarschijnlijk wordt het percentage voor auto's ouder dan 15 jaar op 35% vastgesteld. Het is ook nog voor te stellen dat de grens voor dergelijke auto's wordt gezet op 25 jaar in plaats van 15 jaar. De uiteindelijke regeling wordt in december 2009 bekend.

De oldtimer en de bijtelling

Sinds 2010 bedraagt de bijtelling voor auto's van 15 jaar en ouder 35%. De grondslag voor de waardering is niet de oorspronkelijke cataloguswaarde, maar de actuele waarde (waarde economisch verkeer) van de auto. Los van het risico op hogere onderhoudskosten is een youngtimer (auto van 15 tot 25 jaar) en oldtimer fiscaal nog steeds aantrekkelijk.

Voorbeeld

U koopt een oldtimer voor € 20.000. U hoeft geen motorrijtuigenbelasting (of maximaal 25%) te betalen en kunt gebruik maken van een goedkope oldtimerverzekering. Fiscaal kost u deze auto 35% van € 20.000 tegen een tarief van zeg 40%, derhalve € 230 netto per maand. Hiervoor mag u alle kosten via de onderneming betalen en kunt u alle omzetbelasting verrekenen.

Tip oldtimer

Als u een mooie oldtimer ziet staan die nog wat onderhoud nodig heeft, kunt u beter de oldtimer - voor het onderhoud - kopen en daarna het onderhoud laten uitvoeren. Hiermee kunt u in ieder geval de omzetbelasting op het onderhoud verrekenen.

Tip oldtimer

Oldtimers op LPG of diesel zijn een stuk minder aantrekkelijk vanaf 2014, tenzij deze oldtimer ouder is dan 40 jaar.

Tip

De dagwaarde van de oldtimer is doorslaggevend voor de bijtelling. Theoretisch zou u dus per dag de bijtelling moeten uitrekenen. De wet zegt hier niets over. Het lijkt redelijk om de waarde maandelijks of per kwartaal opnieuw te bepalen.

Deel deze pagina

Laatste update op 29-04-2025
Artikel gemaakt op 13-11-2009
Dit artikel (of blog of voorbeeldovereenkomst) is met aandacht en zorgvuldigheid geschreven, maar bevat informatie van algemene en informatieve aard. De informatie in dit artikel kan, afhankelijk van de omstandigheden van uw specifieke geval, niet of verminderd van toepassing zijn. De informatie in dit artikel dient derhalve niet als fiscaal/juridisch advies te worden beschouwd. Jongbloed Fiscaal Juristen N.V., haar medewerkers en of haar vestigingen/deelnemingen aanvaarden dan ook geen enkele aansprakelijkheid voor de gevolgen van het gebruik van de informatie uit het artikel.
U bevindt zich hier : Jongbloed Fiscaal Juristen Archief Fiscaal nieuws 2009 Eindejaarstips 2009 Eindejaarstips voor bedrijven Oldtimer en bijtelling

Jongbloed Fiscaal Juristen - Disclaimer - Zoeken - Sitemap