Vuistregels bij waardering B.V.
Er zijn natuurlijk allerlei vuistregels binnen bepaalde branches, hierbij kunt u denken aan:
- 8 keer de gemiddelde weekomzet bij een supermarkt;
- 3 keer de doorloopprovisie bij een verzekeringsbedrijf;
- 1 keer de omzet bij een accountantskantoor;
- 1,3 keer de omzet bij een goed lopende apotheek;
- 4 keer de gemiddeld winst bij een MKB-winkel.
Het bijzondere is dat dergelijke vuistregels niet eens zo slecht zijn, ze sluiten vaak redelijk goed aan bij betrouwbare waarderingsvormen zoals de DCF-methode. Een vuistregel blijft echter wel een vuistregel. Het belangrijkste voor een verkoper is om te kijken hoe zijn bedrijf het bij de verkoper gaat doen, denk hierbij aan:
- synergie voordelen;
- kosten besparen;
- omzet verhogen;
- gecombineerde producten aan klanten aanbieden;
- betere inzet gebouw, mensen, machines, etc.
Tenslotte moet u met uw fiscaal jurist of adviseur ook eens een berekening maken van uw bedrijf na de verkoop, veelal verandert er een aantal zaken, de belangrijkste zijn:
- de financieringslast moet worden opgebracht;
- het gebouw is geen eigendom meer, maar wordt van de voormalig eigenaar gehuurd;
- er zijn voordelen te behalen door de koper (zie hiervoor).
Op basis hiervan kunt u beoordelen of de verkoop voor een mogelijke koper interessant is. Een vervolgstap kan zijn om uw uitgangspunten eens te overleggen met de koper om te kijken of hij de voordelen wel ziet en / of deze ook haalbaar zijn. Dit past niet in elke onderhandeling, maar komt steeds vaker voor.