print sitemap zoeken disclaimer contact

Hebt u een accountant nodig?

Heeft een onderneming een accountant nodig? Soms wel, maar vaak helemaal niet.

Het is voor de meest MKB-ondernemingen volstrekt niet nodig om een dure accountant naar de jaarrekening te laten kijken en een accountantsverklaring af te geven. Voor wettelijke controle dient een onderneming aan een aantal criteria te voldoen. Voldoet uw onderneming hier niet aan? Dan bent u vrij in de keuze van de persoon die uw jaarstukken opstelt. Mogelijk kunt u dit zelf.

De meest bekende wettelijke controle is de controle van de jaarrekening die voortvloeit uit artikel 393 BW2. Een onderneming of een instelling is volgens artikel 393 BW wettelijk controleplichtig indien een onderneming twee boekjaren achtereen heeft voldaan aan 2 van de 3 criteria:

  • omzet van meer dan € 8,8 miljoen;
  • balanstotaal van meer dan € 4,4 miljoen;
  • meer dan 50 medewerkers in dienst.

Nog wel tevreden over uw accountant?

Veel ondernemers maken gebruik van de diensten van een accountantskantoor. Deze accountant stelt de jaarrekening op, geeft een samenstellings- of accountantsverklaring bij de cijfers en de fiscale afdeling maakt de aangifte. De fiscale advisering is onderdeel van de dienstverlening. In de praktijk merken wij vaak een groeiende ontevredenheid over de dienstverlening van de accountant.

Redenen om van accountant te wisselen

Wij spreken veel ondernemers die ontevreden over de accountant zijn en naar een alternatief zoeken voor de grote en middelgrote accountantskantoren. Als belangrijkste redenen horen wij:

  • het gebrek aan aandacht van de adviseur;
  • geen pro-actieve houding;
  • te weinig fiscale kennis;
  • wisselende contactpersonen;
  • teveel aanspreekpunten;
  • te duur;
  • teveel papierwerk.

Adviesbehoefte

De meeste MKB-ondernemers hebben vooral behoefte aan advies, niet aan dikke accountantsrapporten. Behoefte aan één aanspreekpunt die als spin in het web opereert en ook vooral in deze tijd de kosten in de hand houdt.

Wat kunnen wij u bieden?

Jongbloed Fiscaal Juristen houdt zich primair bezig met fiscale advisering, maar kan wel een sleutelrol in uw totale advisering vervullen. Hoe doen wij dit vaak? Hieronder een plan van aanpak.

  • Wij maken een afspraak voor een oriënterend gesprek.
  • U geeft aan wat uw wensen zijn.
  • Wij beoordelen uw jaarrekening en aangiften.
  • Wij zoeken een administratiekantoor in ons netwerk, dat uw jaarrekening kan samenstellen.
  • De eventuele loonadministratie brengen wij onder in ons netwerk.
  • Wij geven - desgewenst samen met andere partijen - een offerte af.
  • Wij zijn uw eerste aanspreekpunt voor alle fiscale en administratieve aspecten.
  • Periodiek maken wij een afspraak met u, samen met de externe adviseur, om de cijfers, de actuele ontwikkelingen, de kansen en ontwikkelingen voor de toekomst te bespreken.

Geïnteresseerd?

Als u, net als vele collega-ondernemers, geïnteresseerd bent in onze aanpak, maak dan een afspraak. Een eerste afspraak van een uur op ons kantoor in Enschede is uiteraard kosteloos. Net als de koffie die we graag met u drinken. U kunt altijd bellen of mailen.

Deel deze pagina

Laatste update op 08-09-2022
Artikel gemaakt op 12-07-2012
Dit artikel (of blog of voorbeeldovereenkomst) is met aandacht en zorgvuldigheid geschreven, maar bevat informatie van algemene en informatieve aard. De informatie in dit artikel kan, afhankelijk van de omstandigheden van uw specifieke geval, niet of verminderd van toepassing zijn. De informatie in dit artikel dient derhalve niet als fiscaal/juridisch advies te worden beschouwd. Jongbloed Fiscaal Juristen N.V., haar medewerkers en of haar vestigingen/deelnemingen aanvaarden dan ook geen enkele aansprakelijkheid voor de gevolgen van het gebruik van de informatie uit het artikel.
U bevindt zich hier : Jongbloed Fiscaal Juristen Actueel Actuele fiscale info Heeft u wel een accountant nodig?

Jongbloed Fiscaal Juristen - Disclaimer - Zoeken - Sitemap