print sitemap zoeken disclaimer contact

Saneringsakkoord voor 1 oktober 2023

Bent u prive ondernemer of heeft u een rechtspersoon (BV/NV) met belastingschulden en overige schulden? Staat het water u aan de lippen of ziet de toekomst er door de (corona) schulden niet gunstig uit? Dan zou u moeten overwegen om voor 1 oktober 2023 een afspraak te maken met al uw schuldeisers. De belastingdienst gaat namelijk tot dat moment soepeler om met een saneringsakkoord.

Saneringsakkoord aanbieden

Met een minnelijk saneringsakkoord maakt u buiten de rechter om afspraken met alle schuldeisers om zoveel mogelijk schulden af te lossen binnen een periode van 36 maanden. Na deze periode wordt een eventueel restbedrag kwijtgescholden. Voorwaarden voor zo'n regeling wel dat alle overige schuldeisers akkoord gaan met het saneringsvoorstel.

Normaal gesproken geldt de voorwaarde dat de belastingdienst ten minste het dubbele uitkeringspercentage eist (dan al uw andere schuldeisers). Door de coronacrisis gaat de belastingdienst (tot 1 oktober 2023) akkoord met hetzelfde percentage als de overige schuldeisers.

Eenmanszaak of ZZPer en saneringsakkoord

Neem contact op met uw gemeente die kan voor u een minnelijk schuldsaneringsproject opstarten. Lees meer bij Ik kan mijn schulden niet betalen en Hoe werkt minnelijke schuldsanering?Kijk hier voor een actieplan voor dit traject.

Rechtspersoon en saneringsakkoord

Een rechtspersoon moet zelf het saneringsakkoord regelen met zijn schuldeisers, dit kunt u zelf regelen of via uw accountant of advocaat. Gaan al uw schuldeisers akkoord met het betalingsvoorstel dan kunt u ook de belastingdienst verzoeken om (gedeeltelijke) kwijtschelding van belastingschulden. Dit doet u met het formulier Verzoek kwijtschelding van belasting en/of premie voor ondernemingen. In het formulier staat aan welke voorwaarden uw verzoek moet voldoen.

Wet homologatie onderhands akkoord (WHOA)

Naast een minnelijk traject kunt u ook een eigen traject opstarten. Dat kan sinds 2021 met de Wet homologatie onderhands akkoord (WHOA). Het voordeel van zo’n traject is dat niet elke schuldeiser akkoord hoeft te gaan, waardoor een faillissement afgewend kan worden en een doorstart meer kans van slagen heeft. Nadeel van een WHOA traject zijn de kosten, deze lopen al vlot op tot € 5.000 - €10.000. Deze kosten zien met name op accountantskosten en advocaatkosten.  Een WHOA-traject wordt uiteindelijk bekrachtigd door de rechtbank (homologatie). Niet de schuldeisers maar de rechter is degene die bepaalt of het akkoord dat met een deel van de schuldeisers is bereikt, rechtsgeldig wordt. Dus bij lastige schuldeisers is dit een goed alternatief.

Lees meer bij Kwijtschelding van belasting voor ondernemers.

Deel deze pagina

Laatste update op 25-07-2023
Artikel gemaakt op 25-07-2023
Dit artikel (of blog of voorbeeldovereenkomst) is met aandacht en zorgvuldigheid geschreven, maar bevat informatie van algemene en informatieve aard. De informatie in dit artikel kan, afhankelijk van de omstandigheden van uw specifieke geval, niet of verminderd van toepassing zijn. De informatie in dit artikel dient derhalve niet als fiscaal/juridisch advies te worden beschouwd. Jongbloed Fiscaal Juristen N.V., haar medewerkers en of haar vestigingen/deelnemingen aanvaarden dan ook geen enkele aansprakelijkheid voor de gevolgen van het gebruik van de informatie uit het artikel.
U bevindt zich hier : Jongbloed Fiscaal Juristen Kennisbank Formeel belastingrecht Faillissement BV en belastingen Saneringsakkoord voor 1 oktober 2023

Jongbloed Fiscaal Juristen - Disclaimer - Zoeken - Sitemap