Verzekeringsplicht rijnvarende
Sociale zekerheid in internationale situaties is complex. Wij adviseren regelmatig rijnvarenden over deze materie. Voor rijnvarenden is het rijnvarendenverdrag van groot belang. In dit verdrag staat wie er verantwoordelijk is voor de sociale zekerheid van de rijnvarende persoon. Uitgangspunt is, dat de sociale zekerheid van de werkgever (onderneming welke eigenaar is van het schip) bepalend is. Waar de werknemer zelf in dienstbetrekking is doet meestal minder ter zake.
Rijnvarende of niet
Regelmatig is er discussie over de toepassing van de Rijnvarendenovereenkomst. Wat nu als een schip met name tussen Antwerpen, Rotterdam en Amsterdam vaart en dus minder op de rijn? Een Luxemburgse rederij beschikt over een geldige rijnvaartverklaring maar komt in over de route van de vaart in conflict met de SVB. Volgens de Rechtbank Amsterdam d.d. 22 mei 2025 is de rijnvarendenovereenkomst gewoon van toepassing omdat het schip (ook) is ingezete in de rijnvaart. De Rijn is volgens de rechtbank de rivier inclusief haar uitmondingen tot aan de zee (zie ook Centrale Raad van Beroep d.d. 28 februari 2019 ECLI:NL:CRVB:2019:852) . Luxemburg (vestigingsplaats werkgever,zie Hoge Raad d.d. 9 december 2011 ECLI:NL:HR:2011:BQ2938) is dan bepalend voor de sociale zekerheid, en dus niet Nederland. De basisverordening van de EU is dan dus niet van toepassing (zie toelichting op de site van de belastingdienst).
Een rijnvarende wat is dat precies
Een rijnvarende is een werknemer of ondernemer die zijn beroepsactiviteiten verricht aan boord van een schip dat met oogmerk om winst te maken in de Rijn vaart. Dit schip moet dan wel voorzien zijn van een certificaat (herziene rijnvaartakte).
Nederlandse exploitant schip rijnvarende
De volgende zaak kwam aan de orde bij het Gerechtshof in Den Haag in 2018. Henk woont in Nederland en is in dienst-betrekking bij een werkgever in Luxemburg. In 2008 is voor het schip een zogenaamde rijnvaartverklaring afgegeven aan Y BV. Er wordt geen exploitant van het schip opgenomen. De vraag is waar Henk premies volksverzekeringen moet betalen. Volgens de rechter is Henk verzekerd (premieplichtig) in het land waar de zetel van de exploitant van het schip is gevestigd. Als er geen exploitant wordt gemeld, mag men ervan uitgaan dat de eigenaar van het schip ook de exploitant is. Y BV is gevestigd in Nederland. Hiermee is Henk in Nederland verzekerd en premieplichtig voor de volksverzekeringen.
Bron rijnvarenden en premies volksverzekeringen
Gerechtshof Den Haag d.d. 20 juni 2018 (ECLI:NL:GHDHA:2018:2058)