Het pand verhuren met BTW

Verhuur van onroerende zaken is in beginsel vrijgesteld van BTW. Dit staat keurig in de wet op de Omzetbelasting 1968. Dat betekent dat de eigenaar / verhuurder over de huuropbrengsten geen BTW hoeft te betalen, maar ook dat hij de op het pand drukkende BTW-voordruk (zoals op aanschaf, onderhoud en verbetering e.d.) niet in mindering kan brengen.

Het is mogelijk dat verhuurder en huurder samen opteren voor een belaste verhuur. In dat geval moet wel BTW worden berekend over de huurprijs, maar daardoor kan de BTW-voordruk worden verrekend. Dit kan best voordelig zijn.

De belangrijkste voorwaarde is dat de huurder de onroerende zaak voor 90% (in sommige gevallen 70%) of meer voor (met BTW) belaste prestaties gebruikt. De optie moet door middel van een schriftelijke verklaring bij de inspecteur van de verhuurder worden ingediend. Onder strikte voorwaarden bestaat de mogelijkheid om in de huurovereenkomst zelf de optie van belaste verhuur vast te leggen. In dat geval is een verzoek aan de Belastingdienst niet vereist.

Tip 1

Laat u gedurende de huurperiode wel door de huurder jaarlijks informeren over de BTW-status. Stuurt u als verhuurder dus elk jaar een brief aan de huurder, hierin verzoekt u hem om te verklaren dat hij het pand gebruikt voor belaste prestaties voor de BTW.

Tip 2

Aangezien deze regeling aan een aantal voorwaarden is verbonden, is het verstandig u door uw fiscaal adviseur te laten adviseren.

Meer weten van verhuur pand met btw

Auteur(s) van verhuur pand met btw

mr. D.J.B. Jongbloed Dennis).
Fiscaal Jurist, DGA

d.jongbloed@jongbloed.tv

Jongbloed Fiscaal Juristen N.V.
Oldenzaalsestraat 125
7514 DP Enschede