Grijs kenteken in 2006
Nieuwe regeling BPM
Er komt een nieuwe praktische regeling voor de BPM bij de koop van een bedrijfsauto door ondernemers. Voorstel ligt nu bij de Tweede Kamer maar zal er vast komen.
Ondernemers hoeven de BPM niet meer voor te schieten als ze een bedrijfsauto kopen. De BPM teruggaafregeling voor ondernemers komt te vervallen en wordt vervangen door een vrijstellingsregeling. Eindelijk wordt 1 jaar na invoering deze belachelijke regeling afgeschaft.
De ondernemer hoeft de BPM niet meer voor te financieren en de importeur hoeft deze niet meer af te dragen. De importeur moet echter wel de BMP doorgeven aan de Rijksdienst voor het Wegverkeer.
Ondernemers krijgen dus automatisch een vrijstelling voor de BPM en tevens wordt per direct (ook automatisch) het verlaagde tarief toegepast. Het moet wel gaan om echte ondernemers. Niet-ondernemers moeten de BPM middels aangifte alsnog voldoen.
Grondslag voor de autokostenfictie blijft de catalogusprijs met inbegrip van de BTW en de BPM.
Tip
Door de dealer na registratie aangebrachte accessoires tellen niet mee voor de BPM grondslag.
Datum: 21 juli 2006
Bron: nieuwsbericht directie voorlichting van het MvF van 30 juni 2006
Het artikel uit november 2005 wordt hieronder opgenomen
Bouwvakkers, timmerlieden en schilders hoeven geen boekhouder te worden. Vanaf 2006 gaat de kilometeradministratie / rittenregistratie van tafel. Luxe busjes vallen niet onder deze regeling (Wat is luxe?).
Er komen 3 mogelijkheden
- Bestelbus met meerdere chauffeurs: € 300 per jaar, te betalen door de werkgever.
- Bestelbus mag mee naar huis: overeenkomst opstellen tussen werkgever en werknemer dat er niet privé met de bus mag worden gereden (af en toe controleren door de werkgever en sanctiemogelijkheid). Aanvullen met verklaring geen privégebruik door de werknemer (op te halen bij de Belastingdienst).
- Bestelbus blijft ’s avonds en weekend op de zaak: geen gevolgen.
Bovenstaande is op 17 november 2005 in de Tweede Kamer besloten.
De conclusie is dat de werkgever het beste € 300 kan betalen aan de
Belastingdienst of de auto ’s avonds laat stallen bij het bedrijf, de bus
moet dan dus achter het hek. Hiermee zijn er geen administratielasten en
is men ineens van veel administratieve ellende af. Compliment voor de regering,
geweldige regeling !!
Tip:
Laat ambtenaren in het weekend en tijdens vakantieperioden foto’s maken
van alle busjes die op straat rijden. De bouwvakkers die zich aan de regels
houden hebben dan het voordeel en dan hoeft de wet niet te worden aangepast.
Bij ontduiking van de regels zie ik maar al te vaak wetswijzigingen waarbij
de eerlijke mensen last hebben van een kleine groep creatieve mensen.
Bijtelling bedrijfsbus en grijs kenteken
Grijze haren en hoge bloeddruk krijg ik soms van auto van de zaak. Elk jaar wordt de wetgeving weer anders en steeds meer problemen dreigen te ontstaan. Met name bij cliënten die bestelbusjes hebben rondrijden zijn de gevolgen niet meer te overzien. Over elke auto moet worden bijgeteld of moet een rittenadministratie aanwezig zijn. Voor serviceauto’s met 10 chauffeurs heb je bijna een fulltime boekhouder nodig. De enige echte oplossing is een afspraak met de inspecteur of over alle auto’s 22% bijtellen.
Een terugblik
De bijtelling over een auto is al jaren punt van discussie. Discussies
met de inspecteur, rittenadministratie, bijtellingen van 2,5%, 10%, 15%,
20%, 22% en 25%, ik heb ze allemaal voorbij zien komen. De regelingen zijn
zo vaak gewijzigd, dat een gemiddelde burger niet meer weet wat hem te
wachten staat. Vanaf 2006 gaat de auto
over van de inkomstenbelasting naar de loonbelasting, een volgende
wijziging met vervelende gevolgen. Werknemers krijgen minder netto loon
en moeten hun voorlopige teruggave aanpassen of de voorlopige aanslag verlagen.
Werkgevers krijgen er weer een administratie bij. Gefeliciteerd.
Auto en belastingen
Dat een auto een beloningscomponent is, snap ik. Een verkoper of adviseur die privé een auto van de zaak mag rijden, hoeft privé geen auto te kopen en heeft een voordeel waarover betaald moet worden. Een bouwvakker of loodgieter met een bestelbus moet echter ook bijtellen. Dit snap ik ook als hij hiermee gaat beunen of op vakantie gaat, maar ik kan me niet voorstellen dat je met een bestelbus naar de supermarkt of kerk gaat, laat staan op vakantie.
Huidige situatie
Per 2006 loopt de heffing over de bus (en auto) van de zaak via de loonbelasting. De werknemer kan de 'verklaring géén privégebruik' bij de Belastingdienst aanvragen. Als de werknemer deze heeft, mag de werkgever een bijtelling achterwege laten. Naheffingen en boetes (bij een onrechtmatige gebruikmaking van de verklaring) komen op het bordje van de werknemer.
Voor de bus (formeel bestelauto) die alleen geschikt is voor goederenvervoer geldt geen bijtelling. De voorwaarden zijn:
- geen zitruimte achter de bestuurder;
- bus ingericht voor goederenvervoer;
- bus moet samenhangen met het werk;
- geen privégebruik (woon / werk mag wel).
Voorstel nieuwe wetgeving in 2006
De staatssecretaris begrijpt de problemen maar weet nog niet precies hoe hij deze moet oplossen. Ik heb hierbij een paar redelijke oplossingen die niet veel geld kosten:
- Bedrijfsbussen met twee zitplaatsen, geen bijtelling. Dit zijn veelal kleinere opgebouwde auto’s of busjes die enkel geschikt zijn om voor het werk te gebruiken. Eventueel bepaalde modellen / maatvoeringen uitsluiten.
- Bedrijfsbussen met meer dan twee zitplaatsen, bijtelling 22%. Als deze busjes ’s avonds en in het weekend op het bedrijf staan, is de bijtelling € 1.000.
De Belastingdienst moet vervolgens tijdens de vakantieperiodes en in het weekend foto’s maken van alle busjes die voorbij komen. Deze mensen hebben dan wat uit te leggen. De administratieve verplichting ligt dan weer bij de overheid. Laat de ondernemers lekker ondernemen en geen boekhouder worden.
Datum: 9 november 2005 (aangepast 10 en 18 november 2005)