Parkeerregistratie en auto van de zaak
De fiscus wil weten waar jij parkeert
Bron: NRC.NEXT
Publicatiedatum: 2013-07-30 21:43:46.
Oh gaat dat zo, zal menig automobilist hebben gedacht, die weleens parkeert bij een
betaalautomaat waar invoeren van het kenteken volstaat. Vorige week werd bekend dat de
gemeenten veel langer dan toegestaan digitaal vastleggen voor welke auto er waar parkeergeld is
betaald. Is dat nu een grote kwestie of een bagatel?
De kwestie kwam aan het licht omdat de fiscus de database gebruikt om de ritadministratie van
een bepaalde categorie zakelijke leaserijders te controleren. Daar is op zich niets tegen. Wie van
de fiscale voordelen van een 'exclusief zakelijk' loodgietersbusje profiteert, heeft de schijn tegen
als hij iedere zondag bij het voetbalstadion parkeert.
Maar het wordt anders als de gemeenten de burger vertellen dat ze de gegevens van de
zogeheten kentekenparkeerders maar acht weken bewaren. Waarna via een eenvoudige
programmeerhandeling desgevraagd toch een heel boekjaar aan 'gewiste' gegevens boven
water kan komen. Dat is, zo bevestigde Jacob Kohnstamm, voorzitter van het College
Bescherming Persoonsgegevens, een overtreding van de wet.
Het lijkt er ook op dat dit Nationaal Parkeer Register eerlijk noch openhartig tegen de burger is
over de vraag wie er toegang hebben tot de database. Op de website staat dat alleen de
deelnemende gemeenten en private parkeerbedrijven of -providers toegang hebben tot (alleen)
hun eigen gegevens. Dat klopt dus evenmin.
Niet alleen daarom is dit een grote kwestie. Het parkeerregister staat wijd open voor andere
geïnteresseerde overheden. En het beschikt kennelijk over een onbegrensde parkeerhistorie van
een deel van het Nederlandse wagenpark. Daar vallen natuurlijk veel meer vragen aan te stellen.
Dit is de iOverheid ten voeten uit, een begrip dat de Wetenschappelijke Raad voor het
Regeringsbeleid vorig jaar vooral als waarschuwing introduceerde. Er ontstaan zoveel nieuwe en
zich vertakkende informatiestromen dat het karakter van de overheid er fundamenteel door
verandert. Het aantal koppelingen is ,,nauwelijks meer in het gareel te krijgen". Wie in de
'datakluwen' van de overheid verantwoordelijk is en voor wat, is evenmin duidelijk. Wat begint als
efficiënter parkeren, zonder bonnetjes, muteert in een (fiscaal) controlesysteem. En straks in een
opsporingssysteem. Justitie en politie maken immers ook gebruik van kentekenregistratie; nu nog
met camera's boven de weg. Maar straks (of nu al?) kan het Nationaal Parkeer Register gerichte
vragen van de politie krijgen.
Op zich hoeven we daar niet bang van te worden. Privacy is ook een dynamisch begrip. Zolang de
grenzen, termijnen en verantwoordelijkheden scherp worden bewaakt. En dat was hier niet zo.
Wat begint als efficiënter parkeren zonder bonnetjes, muteert in een fiscaal controlesysteem
Commentaren geven het standpunt van de krant, op basis van discussies tussen commentatoren
en hoofdredactie