Volg ons op:

U bevindt zich hier : Column Diverse columns 2007 Vliegtuig van de zaak


Twitter Updates

Vliegtuig van de zaak

Vliegen op kosten van de onderneming. In het verleden was vliegen minder gebruikelijk dan nu. Zijn de kosten voor een opleiding en de kosten voor een vliegtuig aftrekbaar? Ik heb het eens voor u onderzocht. Het wordt fiscaal steeds leuker om te vliegen.

Algemeen

Tijd is geld en dus kostbaar, tenminste dat denken veel ondernemers. Tijdsbesparing levert dus geld op. Als de tijdsbesparing – naar oordeel van de rechter – veel extra kosten met zich meebrengt, gaat door de (meer)kosten een streep. Er wordt niet veel over deze materie geprocedeerd, edoch dit zal een "vlucht" nemen. Wegen slibben dicht en de lucht nog niet.

De tandarts (1983)

Een tandarts maakte deel uit van een tandartsenpraktijk. Hij heeft een praktijk in Nederland, maar ook in Italië. De tandarts koopt een vliegtuig op de zaak om sneller te kunnen reizen tussen Nederland en Italië. Hij koopt voor een redelijk bedrag een Cessna. De kosten van het vliegtuig bracht hij ten laste van de winst. De inspecteur schrapte de kosten. De rechter was het met de Belastingdienst eens. Kosten waren niet aftrekbaar omdat geen weldenkende ondernemer deze kosten zou hebben gemaakt. Deze uitspraak is uit 1993, tijden veranderen en dus ook de mogelijkheden.

De tandarts (2002)

Een tandarts is lid van een maatschap in Nederland. Er zijn plannen om in geheel Europa centra op te starten. Voor het vele reizen wordt door de maatschap een Cessna gekocht. Het gerechtshof (6 juni 2000) stelt: geen redelijk denkend ondernemer maakt dergelijke (hoge) kosten in het bedrijfsbelang, kosten niet aftrekbaar.
De Hoge Raad (8 maart 2002) bracht een correctie aan, de kosten zijn aftrekbaar voor zover ze gelijk zijn aan een lijndienst. Het meerdere is niet aftrekbaar.

De IT-man (2006)

Henk is eigenaar van een IT-bedrijf. Henk is dol op vliegen en volgt een vliegopleiding, hij stelt uit zakelijke overwegingen. De reistijd naar bepaalde klanten is korter en het vliegen is een leuke manier om klanten te vermaken en opdrachten binnen te halen. De rechter (Hof Amsterdam) stelt dat de kosten niet kunnen worden gezien als studiekosten. De rechter stelt ook dat de kosten als ondernemingskosten aftrekbaar zijn. Ook de Hoge Raad brengt geen correctie aan. Opleidingskosten voor een vliegbrevet zijn aftrekbaar, mits zakelijk natuurlijk.

De tractorman (2007)

Johan koopt een bouwpakket van een eenmotorig vliegtuig op de zaak. De inspecteur stelt "niet zakelijk". De rechtbank in Haarlem en het Gerechtshof in Amsterdam vond in deze van wel. De kosten zijn zakelijk en Johan heeft zelfs recht op investeringsaftrek. Johan heeft klanten in diverse landen. Hij wil met het vliegtuig sneller en efficiënter bij zijn klanten komen. Hierbij speelde een rol dat de klanten vliegvelden in de buurt hadden.

Conclusie

De Belastingdienst gaat op de stoel van de ondernemer zitten. Wat doet een weldenkende ondernemer? Een Ferrari kopen voor 1 rit per jaar is meestal niet zakelijk, een vliegtuig kopen voor 5 vluchten per jaar, zakelijk? Het zal van de feiten afhangen of kosten voor de aankoop van een vliegtuig aftrekbaar zijn. De praktijk zal leren dat een vliegtuig van de zaak steeds vaker geaccepteerd zal worden, tijden veranderen immers.

Tip

Koop een vliegtuig in een maatschap met meerdere ondernemers. De kosten kunnen worden verdeeld en het vliegtuig wordt regelmatiger gebruikt. Een weldenkende ondernemer deelt de kosten en wil best iets meer betalen voor een vlucht als hij er snel kan zijn. Daarnaast kunnen opdrachten wellicht eerder worden verkregen en kunt u potentiële klanten op deze manier aan u binden.

Artikel datum : 27-01-2007 | Artikel laatst gewijzigd : 06-06-2018

© 2018 Jongbloed Fiscaal Juristen