Actueel fiscaal nieuws over Corona

Vacatures
U bevindt zich hier :Jongbloed Fiscaal Juristen Kennisbank Echtscheiding en fiscus Echtscheiding en belastingen Overdrachtsbelasting

Overdrachtsbelasting en echtscheiding

Overdrachtsbelasting is verschuldigd indien een onroerende zaak (meestal de eigen woning) wordt overgedragen. De overdrachtsbelasting bedraagt 6% en op woningen 2%. Bij een echtscheiding wordt de echtelijke woning soms overgedragen, dit is eenvoudig te voorkomen.

Gemeenschap van goederen

De Wet Belastingen van Rechtsverkeer kent een vrijstelling. U heeft dus recht op een vrijstelling van de overdrachtsbelasting, op grond van het feit dat de onroerende zaak onderdeel uitmaakt van een huwelijksgemeenschap.

Huwelijkse voorwaarden

Van wie is de woning? Wie krijgt de woning? Als degene die de woning in bezit heeft deze overdraagt aan de andere partner, is overdrachtsbelasting verschuldigd.

Tip

U kunt eerst de huwelijkse voorwaarden (gedeeltelijk) opheffen nog vóór de scheiding. Op dat moment is geen levering in het kader van de overdrachtsbelasting. Bij de scheiding is nu geen overdrachtsbelasting verschuldigd. Aan deze handeling (wijziging van de huwelijkse voorwaarden) zijn kosten verbonden. Die zullen over het algemeen lager zijn dan de kosten van de overdrachtsbelasting.

Auteur(s) van overdrachtsbelasting

mr. D.J.B. Jongbloed (Dennis).
Fiscaal jurist,

d.jongbloed@jongbloed.tv

Jongbloed Fiscaal Juristen N.V.
Marthalaan 5
7511 AZ Enschede
, Overijssel

U bevindt zich hier : Kennisbank Echtscheiding en fiscus Echtscheiding en belastingen Overdrachtsbelasting